לתרומות לחץ כאן

היתר עיסקא במסחר מטבעות דיגיטליים

שאלה:

חברה מציעה שותפות באופן הבא: המשקיע מפקיד כסף בחשבון בנק על שמו החברה סוחרת במסחר מטבעות דיגיטליים על סמך הכסף של המשקיע, ומתחלקת ברווחים עם המשקיע.
האם צריך לכך היתר עיסקא ?

תשובה:

שלום וברכה,

אם ההשקעה במטבעות היא רק על שם המשקיע, והחברה היא 'גוף מנהל' של הלוקח,  מותר, כיון שאין כאן שום הלואה. אכן, אם מטרת ההפקדה בבנק היא לצורך כך שהבנק יתן הלואה לחברה, והחברה מעבירה את ההלואה הזו לטובת הלוקח, וגובה ממנו את דמי הרבית אשר משלמת היא לבנק, באמצעות קיזוז מדמי הרווחים המיועדים לחלקו, באופן כזה, צריך הית"ע עם החברה.

אמנם אם המסחר במטבעות נרשם על שם החברה, השאלה מורכבת יותר.

יתכן שההפקדה בבנק נחשב כמו הלואה לחברה,  דהיינו, אם ההתנהלות היא שכנגד ההפקדה בחשבון הבנק מלוה לחברה וההפקדה משועבדת להלואה, יתכן שתהליך זה נחשב הלואה לחברה (לא ברור לי פרט זה),

עוד יש בזה שאלה של הלוני ואלוך, כאשר מלוה לבנק והם מלוים לחברה כנגד,  וא"כ, תשלומי הרווחים עלולים להיות ריבית.

עוד בעיה קיימת כיון שע"י המשכון שנותן מסכים הבנק להלוות לחברה ערב להלואה בריבית, ולצורך זה צריך שיהיה הית"ע בין הבנק לחברה, כי אסור לסייע להלואה בריבית, אא"כ הבנק של גוי, שמותר.

אך יש בזה צד היתר להנוהגים כהרמ"א, שדעתו כאשר שני הצדדים משקיעים כסף בעסק, שאין בזה דין הלואה, אלא שותפות, ומותר לחלוק הרווחים כפי רצונם. וזה יועיל לחששות ריבית מול החברה.  אך החשש הלויני ואלוך מול הבנק לא נפתר.

כדי לקבוע שההשקעה על שם המשקיע צריך לדעת; אם יהיו הפסדים האם יספוג המשקיע. וכן, על שם מי נרשמו המטבעות. כמ"כ צריך לדעת האם יכול המשקיע להוציא את כספו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל