לתרומות לחץ כאן

דפוס שביצע עבודה עבור הלקוח והלקוח חוזר מההזמנה

שאלה:

שלחתי לבית דפוס דף להדפסה עם הניסוח-
"אפשר להדפיס על דף מדבקה A3 צבעוני?
כמה עולה?
אני יבוא לאסוף בצהריים"

לא קיבלתי מענה מהדפוס וניסיתי להתקשר עשרות פעמים ולא ענו לי.
יום למחרת קיבלתי מייל- זה מוכן לך מאתמול בצהריים נא לבא לקחת.
העבודה כבר לא רלוונטית לי.
האם מבחינה הלכתית אני אמורה לשלם?

תשובה:

שלום וברכה,

אם אכן בכתיבת ההזמנה כתבת כפי שהוצג בשאלה, יכול הלקוח לבטל את ההזמנה, ולא ניתן לחייב את הלקוח לשלם עבור ההזמנה שנעשתה עבורו. ראה מקורות.

בהצלחה.

מקורות:

אדם שהזמין מלאכה אצל אומן, אם המלאכה נעשית מהחומרים של בעל המלאכה, לא קנה הלקוח את המלאכה עד שיגביה אותה. ולכן אם הזמין עבודה ואחר שנעשתה המלאכה עבורו חוזר בו הלקוח, אם לא יהיה הפסד לאומן כשחוזר בו לא ניתן לחייב אותו לקנות. אך אם ייגרם הפסד לאומן, כגון אדם שהזמין עבודת דפוס, ובעל הדפוס הדפיס עבור הלקוח, אם יחזור בו הלקוח מהעסקה ייגרם הפסד לבעל הדפוס – כיון שאין לו מה לעשות עם החומר שהודפס. ולכן אם חוזר בו הלקוח, יתחייב לשלם מדין 'גרמי'. כן כתב בשו"ת הרא"ש (כלל קד סימן ו) וז"ל: "ילמדנו רבינו, ראובן הלך לאומן, ואמר לו עשה לי כך וכך הלילה ואקחנו למחר, והוא עשה אותו דבר, ולמחר הלך לו ואמר לו טול הפעולה שאמרת לי לעשות, שאם לא תטלנו תפסד, וראובן אמר לו כבר לקחתיה מאחר. תשובה: על מעשה האומן חייב המצוה לפרוע לאומן כל הפסדו משום דינא דגרמי,כאשר החיוב מדין גרמי…" דברי הרא"ש הובאו להלכה בשו"ע חו"מ סימן שלג סעיף ח.

במקרה הנ"ל לפי הצגת שאלה שהלקוח ששאל האם ניתן להדפיס? ומה גובה המחיר? עדיין אין כאן הסכמה עבור העסקה, אלא בירור דברים. ולכן אינו חייב לרכוש את ההזמנה. גם אם נאמר שהם הבינו שיש לבצע את העסקה, אין לחייב את הלקוח, כיון שהחיוב הוא מדין גרמי, וכיון שאין פשיעה מצד הלקוח, כיון שתכנן לתגובה לפני הכנת ההזמנה, ולא גרע ממזיק בגרמי בשוגג שפטור, כמבואר בש"ך סימן שפו ס"ק א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל