לתרומות לחץ כאן

מה ההבדל בין רפורמים לקונסרבטיביים?

שאלה:

בס"ד שלום הרב! אני צריך להסביר בשיעור מה ההבדל בין קונסרבטיביים לרפורמים. מה ההבדל ביניהם? והאם מתייחסים אליהם כיהודים או שצריך לבדוק אחריהם?

תשובה:

שלום וברכה

ביחס ליהדות אין הבדל ביניהם. שניהם כופרים גמורים, ודינם כמומרים לכל דבר.

ההבדל מבחינה טכנית, הוא שהרפורמים הם בעצם חילונים לגמרי, אלא שהם מקיימים חיי קהילה סביב הנושא של בית כנסת או טמפל רפורמי, שם הם לאו דוקא עוסקים תמיד בטקסטים מקובלים או המצוות המקובלות, הם יכולים להתפלל שירי ארץ ישראל… כמו כן רבים מהם מעודדים נישואי תערובת עם נוצרים. הקונסרבטיביים לעומתם יותר שמרנים, הם מקיימים חיי קהילה שמבוססים על מסורת ישראל, מבחינת סדרי בית הכנסת [למעט כמובן תערובת אנשים ונשים וכדומה] גם אינם מעודדים כמובן נישואי תערובת, אבל הגיור שלהם לגמרי לא מקפיד על שמירת מצוות… גם הם עצמם לא דתיים במלוא מובן המילה, התפילה היא אכן מסורתית, אבל אחר כך חוזרים ברכב הביתה, גם בשבת… כלומר בנוסח הישראלי הם סוג של מסורתיים, לא דתיים.

אבל כאן ההבדל הגדול בין הקונסרבטיבים לאלו האורתודוקסים המוסרתיים. כאשר האורתודוקסים ובעצם רוב החילונים בארץ מכירים ביהדות כיהדות כהלכה. כלומר, הם יודעים שעל פי ההלכה צריכים לשמור שבת וכו' אלא שאינם מקפידים לקיים את כל המצוות. הקונסרבטיביים עושים שינויים בהלכה, ולדעתם היום לא צריך להקפיד על דה ועל הא. כלומר, הראשונים לכל היותר חילונים שאינם שומרים מצוות, אבל אינם כופרים, ואילו הקונסרבטיביים הם כופרים גמורים. שהרי מי שאינו מאמין בתורת משה ככתבה וכלשונה הוא כופר. ראה בשו"ת אגרות משה אבה"ע ח"ד סי' עח: "הרי הקידושין לפני רב קאנסערוואטיווי שחזקתם שהם כופרים בעיקרי האמונה אף כשלא ידוע הגברא ממש". כלומר, די לנו שאנו יודעים שהוא רב קונסרבטיבי כדי לקבוע שהוא כופר גמור.

וראה עוד שם בסי' מו: "אבל כותב כתר"ה שיש לעיין בזה מחמת שהיו קידושיה ונישואיה לפני ראביי קאנסערוואטיווי שפשוט לדידי שהוא פסול לעדות אף שאומרים עליו שהוא שומר שבת ואוכל כשר כי זה עצמו שהוא רב אצל קאנסערוואטיוון ונוהג את עדתו בדרכי הקאנסערוואטיוון הוא איסור מעניני כפירה שפוסל לעדות. ואף אם בלבו הוא מאמין ממש, כיון שעכ"פ בפיו מסכים לשיטתם הוא פסול לעדות וכ"ש שודאי גם בלבו הוא כופר בדברים שהם כופרים". כלומר, אפילו אם יימצא כאדדם שומר מצוות עצם היותו רב בקהילה קונסרבטיבית זה בעצם כפירה! וראה עוד שם סי' יג.

אם תרצה דוגמה לפועלם, ראה בקובץ הפרדס שנה כה עמוד 28 שם הובא מאמר שאני מצטט את חלקו: "ראביי ראקמאן מעיז להביע מעל דפי ה"הורייזאן" הירחון של הפועל המזרחי את ההצעה המחפירה שהגיע הזמן שהמתונים שבקונסרבטיביים יעשו שכם אחד עם הרבנים הפרוגרסיביים מהמחנה האורטודוקסי ובתמיכתם של החוגים בעלי הבתים של המורחי והפועל המזרחי יעשו אי אלו שינויים ותיקונים או "תקנות" בדיני הקדושין והגיטין של ישראל בכדי שהיהודים ימשיכו בעמדתו הדגולה והמופתית למעלה מכל התרבויות ביחסו וגישתו הרמה בחיי המשפחה". זה להראות לעמים את יפיה של יהדותנו שהעמים חלילה לא יחשדו אותנו בשוביניות. ואנו שואלים את הראבייס המלומדים האלה, הטחים את עיניהם מראות לראות את האמיתות ההיסטוריות במה שלמו וגמלו לנו העמים אחרי כל מאמצינו המתועבים להדמות אליהם? הטרם למדו שההיסטוריה שלנו גזרה כליה על כל המתקנים הריפורמים שבכל דור ודור.
מאמינים אנו שעם ישראל בישראל סוף כל סוף אחרי כל ההתלבטויות והתעיות והרעיה בשדות אחרים יתפכח וישוב לאיתנו התורני המסורתי. אבל אל לכם הראבייס מטיפי הזיוף שועלים מחבלי הכרמים לבא לכרם ד' צבאות כי אין היהדות הארץ ישראלית זקוקה לכם, שבו לכם פה ושל לכם לעלות ולבלע את הקודש אין אתם באים לתקן כי אם לקלקל ולהחריב".

כל מי שנולד לאם יהודיה הוא יהודי, גם אם הוא רפורמי או חילוני, אלא שכמובן יש לבדוק אחריהם מבחינת נישואי התערובת והגיורים שאינם כהלכה [גם אצל הקונסרבטיביים].

מקורות:

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל