לתרומות לחץ כאן

מדיטציה יש בה עבודה זרה?

שאלה:

שלום,שאלתי: האם עיסוק בשיטת המדיטציה,מתאים לאורח החיים היהודי,או שמא מדובר בבולשיט השייך לגויים? והאם קיים איסור בדבר?

תשובה:

שלום רב.

בכל הנושא של המזרח הרחוק צריך לדעת שיש הרבה מאוד דברים שבעצמותם יכולים להעשות בהיתר, כמו כל מיני דברים של ריכוז מחשבה והרפייה וכדומה, אבל כשמשולב בזה עניני עבודה זרה או התחברות לכוחות וכדומה זה איסור חמור. כל קשר לדתות אחרות אסור באיסור מוחלט.

אעתיק כאן מה שכתב באנצקלופדיה הלכתית רפואית של הרב אברהם שטיינברג (בחלק ז’ עמוד 228) בענין זה והביא את כל הדעות בענין זה:

תיאור: מדיטציה היא שיטת הרפיה של הגוף והנפש מקורה בתרבויות המזרח הרחוק ובמקורה היא שיטה דתית שלהתרבויות הללו בשנים האחרונות נעשה בה שימוש גם למטרות רפואה כגון במצבי יתר לחץ דם במצבי חרדה ובכאבים כרוניים.

מבחינת ההלכה יש מי שכתב שאם עושים זאת בדרכי הטכס המקובלים בפעילות זו יש בזה סימנים מובהקים של עבודה זרה והדבר אסור בהחלט ואם עושים את טכניקת המדיטציה בלי הפולחן הנילווה אין בזה איסור אבל שומרי תורה ומצוות אינם נזקקים לזה כלל. וכן יש מי שכתב שאם הדבר נעשה לצורך חיזוק בריאות הגוף ושמירתו צריך לזה בירור אישי מיוחד על ידי רופאים מומחים המכירים ומטפלים באיש הנידון ואם זה עניין לערך הרוחני החינוכי והמוסרי שומר נפשו ידע להישמר מלהתבלבל בזה ואין לנו שום צורך ועניין לסיוע בריכוז המחשבה ממקורות זרים ונוכרים אלא מתוך דרכנו היהודית של ‘שויתי ה’ לנגדי תמיד’ וכל מעשיך יהיו לשם שמים. ויש מי שכתב שביסוד השיטה על התבוננות עצמית והתבודדות יש דברים חיוביים ורצויים אלא שנילוו לשיטה סממנים של עבודה זרה ופולחן אישיות ולכן צריך לעודד את השיטה בדרכים נכונות ללא הפולחן הנילווה.

מקורות:

שו”ת עשה לך רב חלק ב’ סי’ מ”ז, תחומין א’ עמ’ 273 ואילך בשם הגר”ע יוסף זצ”ל ושערי הלכה ומנהג בהוספות סי’ ק”ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל