שאלה:
שלום רב ,
היו בבית הכנסת הספרדי שבו אני מתפלל שני אנשים דרגו, אחד מהם הרביץ לשני ואז השני שהרביצו לו הלך ותבע אותו בבית משפט. אנחנו חיים בארצות הברית .
אחד מהאנשים בבית הכנסת הלך לתת עדות כדי לעזור לבנאדם שתבע את השני בבית משפט . ואז התחלתי לשמוע שקוראים לו "מוסר" ובהתחלה אמרו שאסור להכניס אותו לבית כנסת ואז חזרו בהם .
האם זה נכון שאסור למוסר להתפלל עם יהודים והאם בכלל הוא נחשב מוסר? אנחנו ספרדים .
אם אפשר מקורות אשמח, בתודה מראש , יוסף רועי .
תשובה:
שלום וברכה,
במשנה ברורה הוזכר שהתובע בערכאות פסול להיות ש"ץ בר"ה ויוה"כ אלא אם כן עשה תשובה. ואם הוציא ממון שלא כדין הסתפק המ"ב האם בשאר ימות השנה כשר. ובכסף הקדשים הביא שאף לצרפו למניין אסור. אמנם לא מצאנו שניתן להחרים אותו ולהוציאו מהבית כנסת. וחשוב לדעת במקרה שלכם אם חל איסור לתבוע בבית משפט, היות ותביעה פלילית שלא ניתן לתבוע בבית דין מותר לתבוע בערכאות, ועל מקרה יש לשאול שאלת רב.
בהצלחה.
מקורות:
כתב המשנה ברורה סימן נג ס"ק פב: "ההולך בערכאות של עו"ג פסול להיות ש"ץ בר"ה ויוה"כ אלא א"כ עשה תשובה [א"ר בשם תורת אמת] ונ"ל דמיירי שלא נשאר עי"ז ממון חבירו בידו כגון שהיה בזה דיניהם כדיננו אפ"ה פסול עכ"פ בר"ה ויוה"כ דהוא עון גדול מצד עצמו כדאיתא בח"מ סימן כ"ו דאל"ה הלא הפסול מחמת עבירה אפילו בשאר ימות השנה אין לו להיות ש"ץ כדלעיל בס"ק י"ד ואולי בזמנינו בעו"ה דנשתכח האיסור מכמה אנשים ואפשר דהוא שוגג בדבר אין לפוסלו וכדאיתא כעין זה בח"מ סימן ל"ד סעיף ד' ע"ש ועכ"פ לענין ש"ץ בר"ה ויוה"כ בודאי יש להחמיר". וראה עוד בכסף הקדשים חו"מ סימן כו.
בחו"מ סימן שפ"ח סעיף ז' וש"ך שם ס"ק מ"ה מבואר שמותר למסור מכה ולהעיד נגדו בערכאות של גויים.
נכון. רימזתי בתשובה שיש לבחון אולי יש היתר למסור אותו. אך גם במקרה שאין היתר, לא הוזכר להוציאו מבית כנסת.
לא מבין ברמזים. כתבת "חשוב לדעת במקרה שלכם אם חל איסור לתבוע בבית משפט" וזה לא נכון.
יש מקרים באלימות שמותר לפנות לבית משפט – בעברות פליליות – יש לשמוע את המקרים ולעשות שאלת רב.
השאר תגובה