לתרומות לחץ כאן

התכסתה הלבנה באמצע הברכה

שאלה:

בסד הלבנה התכסתה לאחר תחילת הברכה שלא היתה מכוסה האם נכון לעצור את המשך הברכה עד שהתגלה ואם המתינו יותר מדי זמן האם יברכו מחדש?

תשובה:

שלום וברכה

במשנה ברורה בסי’ תכו ס”ק ג כתב שאם נתכסתה בענן דק ועדיין ניכרת היטב צורתה, ניתן לברך וכך מנהג בני אשכנז, אולם במורה באצבע לחיד”א סי’ ו אות קפד ובבן איש חי פ’ ויקרא כתבו שאין לברך אפילו שהכיסוי דק, וכן החמירו הספרדים. גם לבני אשכנז יש שכתבו שלכתחילה ראוי להקפיד, ראה בס’ דעת תורה בסי’ תכו שהביא בזה מחלוקת בין גדולי האחרונים.

לכתחילה הלבנה צריכה להיות גלויה בכל עת הברכה, אבל בדיעבד אם כבר התחיל את הברכה עצמה ונתכסתה באמצע, יצא ידי חובתו, ראה משנה ברורה שם ע”פ דברי המגן אברהם שם ס”ק א. לכתחילה אם משער שכך יקרה לא יתחיל לברך, כ”כ במשנה ברורה שם, אמנם אם בלא זה יפסיד לגמרי את המצוה, וכגון שהוא בערב האחרון לברכה מן הסתם יברך, כיון שבדיעבד די בכך שראה אותה בתחילת הברכה.

לגבי שאלתך האם להפסיק, אם נראה שעוד רגע תתגלה ראוי להפסיק [ואין חשש של הפסק, כיון שבדיעבד יוצאים ממילא אין כאן אונס שנחשב הפסק כמבואר בביאור הלכה סי' סו] אבל אם הענן נראה גדול ועב, עדיף להמשיך את הברכה, אין טעם להפסיק לזמן רב באמצע הברכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל