לתרומות לחץ כאן

ברכת הגומל לאחר בדיקה פולשנית בהרדמה

שאלה:

שלום וברכה האם מברכים ברכת הגומל על בדיקת קולונוסקופיה או אנדוסקופיה שבאה עם הרדמה נודה על תשובה מפורטת ומנומקת ואם יש הבדל בין ספרדי ואשכנזי כל טוב ותודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

שלום וברכה

על ניתוח בהרדמה כללית נהגו לברך גם אם הוא ניתוח קל, וזאת משתי סיבות, ראשית ההרדמה עצמה כאשר מדובר בהרדמה כללית היא נחשבת כחולי שיש בו סכנה [אף שמדובר בסיכון נמוך יחסית והרפואה מאוד מנוסה בענינים אלו], אבל בדיקה שנעשית בהרדמה, אני מניח שמדובר בהרדמה קלה מאוד, אולי אפילו הרדמה מקומית, והאדם עצמו גם אינו נתון במצב של חולי, זו רק בדיקה שבאה לבירור מצבו של האדם, לכן נראה שאין לברך על זה ברכת הגומל.

מקורות:

עי’ שו”ע או”ח סי’ ריט ס”ח שנחלקו השו”ע והרמ”א אם בכל חולי מברכים הגומל או רק בחולי של סכנה, כמו כן בנוגע לחולי שנפסק ב’שולחן ערוך’ ש”בכל חולי צריך לברך”, הוא דוקא בתנאי שנפל למשכב (לשון ה’שולחן ערוך’ “כל שעלה למטה וירד”), ואינו מחוש בלבד. ה’בן איש חי’ (שנה ראשונה, עקב ז) הוסיף שאין לברך אלא באופן שנפל למשכב למשך שלשה ימים. לכן, כאשר מדובר על ניתוח בהרדמה כללית, בדרך כלל גם ללא הסכנה שבניתוח מדובר על חולי שיש בו סכנה שמחללים עליה את השבת, ומכל מקום גם כשמדובר על חולי שאין בו סכנה שמחללים את השבת (עי’ משנ”ב שם ס”ק ח ובביאור הלכה ד”ה כגון), עצם הניתוח בהרדמה כללית יש בו סכנה של חולי, ולכן אף לדעת הרמ”א יש לברך הגומל, וכן הוראת גדולי הפוסקים. אבל כאמור בהדרמה מקומית או הרדמה מאוד קלה, אין כל סיכון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל