שאלה:
שלו', אם נאפו במשך יום ארוך מצות רבות מהודרות עבודת יד לשמה, בפיקוח רבני מחמיר. אך מצה אחת שנאפתה שלא לשמה התערבה ללא היכר עם כל המצות של אפיית אותו היום. האם ביטול ברוב מועיל כך שכל שהאוכלים יקיימו מצוות אכילת מצה במצות אלו?
תשובה:
שלום וברכה
גם מצות יד נמכרות היום לפי משקל, כך שזה לא נחשב דבר שבמנין וזה מן הסתם בטל ברוב.
אבל עצם השאלה היא בתיאוריה בלבד, שכן כאשר אדם אומר בתחילת היום לשם מצת מצוה מעיקר הדין זה מועיל לכל מה שימשיך ויעשה בעסק המצות, שכל העושה על דעת ראשונה הוא עושה.
אני לא בטוח שהשאלה נענתה.
אם יש מצה שידוע שלא נאפתה לשמה. ולא נכנסה באמירה של תחילת יום או כל קולא אחרת.
האם יהיה ביטול ברוב באופן זה.
כלומר המצה אינה חמץ אך בוודאות לא נאפתה לשמה.
התחלתי עם כך שהמצה בטלה כיון שאינה דבר שבמנין, רק המשכתי כהערת אגב שהיא לא מצויה כל כך. מתוך תחושה שאולי השואל לחוץ מהנושא באופן שאינו נכון והוא חושב שאם לא אמרו כך בכל מצה בנפרד הרי שיש בעיה..
השאר תגובה