לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

סגרו את החצר. האם מותר לפתוח חלון?

שאלה:

ראובן ושמעון – שני שכנים. לכל אחד יש מרפסת. והמרפסות צמודות אחת לשנייה. מדובר בקומת כניסה, כך שאפשר לקרוא לזה גם חצר (אם זה רלוונטי). ראובן רוצה לסגור את המרפסת ולהפוך אותה לחלק מהסלון. הוא רוצה לפתוח חלון לכיוון המרפסת של שמעון. שמעון לא מסכים. הוא טוען שזה מוריד את לו את הערך של הדירה. יכולים להסתכל לו למפרסמת (עכשיו, שיש מרפסת מול מרפסת, קל להבחין אם צריך להישמר ממישהו שנוכח מולך, אבל אם זה חלון – זה קשה). וגם הוא לא מעוניין להיות במצב שכל הזמן יהיה לו ניסיון להציץ לתוך הסלון של ראובן. ראובן טוען. א) אין לך טענת היזק ראיה, שכן גם עכשיו אני יכול להסתכל למרפסת שלך (הבניין נבנה בצורה כזו על ידי קבלן, ועל דעת כן קנו אותו, ולא נראה שאחד יכול להכריח את השני לבנות קיר). ב) בין המרפסות יש מעבר כניסה לבניין. אנשים עוברים שם ואתה בכל מקרה צריך להישמר מהיזק ראייה. נכון שכעת המעבר נעול (הדלת התקלקלה ולכן משתמשים כעת במעבר אחר), אבל יכולים לפתוח אותו בכל רקע. הדין עם מי?

תשובה:

שלום וברכה,

השכן יכול להתנגד שלא יפתח חלון למרפסת שלו. מטעם שמעושה עליו היזק ראיה. ולמרות שכאשר יש מרפסת יש היזק ראיה, ע"ז אמרו בגמרא שבחצר אני רואה אותך ואני יודע להסתתר ממך, ועכשיו שאתה בבית איני יודע מתי להסתתר. ועוד מצאנו שיכול למנוע ממנו שלא יעשה חנות בחצר כדי שלא ירבה לשבת שם ולהסתכל בחלון ביתו. וכמו כן כאשר יעשה סלון בחצר ירבה עליו בהיזק ראיה.

אם החצרות גבוליים אחד על השני, ורצה לבנות ולעשות חלון לחצר חברו, יש סיבה נוספת לעכב, כיון שלמחר אם ירצה השני לבנות יצטרך להרחיק ד' אמות מחלון חברו, כיון שהחזיק עליו בחזקת חלון. ואם תאמר יכתוב לו שטר שאין לו חזקה על החלון, יכול להשיב לו שאינו רוצה לשמור את שוברו מעכברים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנד סעיף ג ובסמ"ע שם. ועוד שם בשו"ע סעיף טז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל