לתרומות לחץ כאן

הלכות רבית בענין "יש לו" לענין סאה בסאה, ואיסור פסיקה

שאלה:

קיי"ל בהלכות רבית לענין היתר "יש לו" גבי סאה בסאה, וכן לענין פסיקה דאם יש לו הדבר אלא שאינו מוכן, שלענין סאה בסאה, ופסיקה בלי הוזלה, כל שלא חסר 3 מלאכות עדיין נקרא יש לו, ולענין פסיקה בהוזלה אפילו חסר מלאכה אחת כבר לא נקרא יש לו: מה הדין באופנים דלהלן האם הם נקראים חסר מלאכה, ואם כן, האם הם נקראים חסר מלאכה אחת או יותר ממלאכה אחת? 1) פרשיות של סת"ם שעדיין לא עברו הגהה ראשונה 2)דירה להשכרה לפסח שאינה נקיה\בדוקה מחמץ – לפי הדיעות שצריך לכה"פ שתהא ראוי לדור בה בזמן הפסיקה. 3) פירות וירקות שלא הופרשו מהם תרומות ומעשרות (האם הפרשת תרומה-מעשר ראשון-ומעשר שני או מעשר עני נקראים כמלאכה אחת או כשלש מלאכות?

תשובה:

שלום וברכה,

לגבי דירה שלא נבדקה מחמץ. עכשיו בזמן המכירה יתן לדור בה. ושאלתך רק בתוך ימי החג שצריך לבדוק כדי לדור.

רציתי להציע סברה על שאלותייך שחסרון מלאכה נאמר דווקא כשאר הדבר לא נגמר, כגון חיטים שצריך לעשות מהם קמח. אבל בדבר שגמר מלאכתו, אלא שיש הלכה צדדית שצריך לבדוק את הדבר, דבר כזה לא מחסר מהדבר עצמו, ונחשב שהדבר נמצא למרות שצריך לעשות מעשה כדי להשתמש, היות והמלאכה לא בדבר עצמו אלא דבר צדדי לו.

ולפ"ז יש לעיין בתרו"מ שהדבר מוכן וההפרש נחשב לתיקון צדדי ולא בהכנת הדבר עצמו. אמנם לא מצאתי לזה מקור. ויש לעיין.

שמעתי בשם הדרכי תשובה שאם מחוסר ג' מלאכות וניתן לעשותם במעשה אחד [לחיצת כפתור אחד] נחשב למחוסר ג' מלאכות. ולפ"ז בתרו"מ אם נחשיבו במחוסר מלאכה אולי היה כמחוסר ג' מלאכות ויש לעיין.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל