לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מזונות שאכל לפני סעודת פת

שאלה:

אדם שאכל מזונות ולא בירך על המחיה. כעת רוצה ליטול ידיים ולברך המוציא על סעודה מלאה עם לחם: 1. האם יברך על המחיה לפני הסעודה או שניפטר בברכת המזון שאחרי הסעודה? 2. האם יש הבדל אם אכל לפני הסעודה עם הלחם- מזונות שניתן לקבוע עליהם סעודה לבין מזונות שאין אפשרות כזו כיוון שאין להם תואר לחם כלל ועיקר? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושאים אלו?

תשובה:

שלום וברכה

אכן, בענין זה יש חילוק בין מיני מזונות שאין בהם את כל תנאי פת הבאה בכיסנין, שהם ספק פת, שבזה סבר המשנה ברורה שאין לברך על המחייה אלא יסמוך על ברכת המזון, לבין מי י מזונות שיש להם את כל תנאי פת הבאה בכיסנין או שהם מבושלים, שבזה הביא מחלוקת האם מברך על המחייה או לא. ולמעשה גם בדברים אלו, אם דעתו לאכול מהם גם בתוך הסעודה לא יברך.

אמנם רבים חלקו על המשנה ברורה וסברו שבכל סוגי המזונות יש לברך על המחייה לפני הסעודה, לכן, הרוצה לצאת מהספק יברך על המחייה ויעשה הפסק של רבע שעה ויצא לחוץ תחת כיפת השמים, כך ודאי עשה היסח הדעת שמחייב ברכה לפי שיוצא ואחר שחוזר. ובלא הפסק כזה ודאי יש לנהוג כדעת המשנה ברורה ולא לברך.

מקורות:

ראה משנה ברורה בסי' קעו ס"ק ב, ולעומתו בשו"ת מהרש"ם ח"ג סי' יז, וע"ע אגרות משה ח"ג סי' לג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. כל זה נכון רק לגבי פת הבאה בכיסנין, אבל אם אכל מזונות מבושל כגון פסתה, פתתים , קוגל וכדו' אז אפי לדעת המשנ"ב יברך, משום דאין צד שהוא לכם ונפטר בברכת המזון.
    עי"ש בביאור הלכה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל