עבודה בטעות, וע"פ חוק אסור לתבוע כסף

שאלה:

שלום רב אשתי הביאה את הרכב למוסך לכמה תיקונים, אבל כאשר שמעה את המחיר נבהלה ואמרה למוסכניק שלא יתקן אלא תברר שוב אם והיכן לתקן. אתמול הגיע למוסך כדי לקחת את הרכב בלא התיקון והמוסכניק ניגש אליה שבטעות אחד העובדים שלו תיקן את כל הטעון תיקון, והיות וע"פ חוק עבודה שנעשתה ללא בקשת הלקוח אסור לו לבקש ע"ז תמורה הוא נותן לה את הרכב כך, אבל ביקש שהיות והשקיע חלקים וזמן עבודה אם אפשר שנשלם לו שלושים אחוז פחות מהמחיר הזול ביותר שתמצא. השאלה היא: לכאו' אנו חייבים את דמי התיקון [במחיר הזול שנמצא] כדין יורד, ובלא הניכוי של שלושים האחוז, אבל מאידך שמא כיון שדעתו לעבוד כפי חוקי המדינה יש כאן מעין מחילה או יאוש מכסף שלא מגיע לו חוקית [כי כך עובדים החילונים] ורק מה שמרגיש שמצפונית יכול לתבוע תובע, ועל השאר מחל.

תשובה:

שלום וברכה,

נכונים דבריך. לפי הלכה יש לשלם למוסך כפחות שבפועלים כדין יורד בשדה העשויה ליטע.

אתם לא ביקשתם להפחית שלושים אחוז, אלא הוא מעצמו בחר את התשלום בגלל שמתחשב בחוק. ולכן מותר לכם לשלם את המחיר שמציע, ונחשב שהוא מעצמו מוחל על הנותר. ואין זה מחילה בטעות שהרי יכול לשלוח אותכם לרב שתבררו את הדין, והוא העדיף לבחור את הפשרה הזו.

בהצלחה.

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

חפשו מאמר

מדריכים הלכתיים

חפשו מדריך הלכתי

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל