לתרומות לחץ כאן

קשה לי בלי אינטרנט שאינו מסונן

שאלה:

שלום כבוד הרב יש משהו ששואב ממני שמחה ומזיקה למוטיבציה. אני משתמש גם באינטרנט מסונן וגם בפרוץ מבחירה, כבר מספר חודשים עשיתי ועושה כך. כי פשוט אני לא רוצה להיות מוגבל יותר בסינון כפי שהייתי למשך תקופה מסוימת לאחר שחזרתי בתשובה. יש דברים מהעולם החילוני שאני רוצה שיהיו בחיים שלי ואין לי סבלנות לשלוח בקשת פתיחה לחברת הסינון שלי על כל דבר שאני עושה. ואני פשוט לא אותו אדם שהייתי בשנים הראשונות לאחר התשובה, אין אורות ואין רצון כמו בעבר. הבעיה היא, שאם למדתי איזה משהו חדש באמצעות האינטרנט הלא מסונן, ואני מרגיש טוב עם עצמי כי אני אוהב להיות פרודקטיבי ולהחכים, אז כתוצאה מכך שהעזתי לשמוח, עולה לי מחשבה ששואבת שמחה והיא בסגנון "מה יצא לך ממה שלמדת, אין בזה ברכה, אתה רק חושב שהחכמת אבל בגלל שזה היה דרך אינטרנט לא מסונן ה' ישכיח את הלימוד הזה ממך בעתיד" אני לא יודע אם יש ה' או לא, למרות שסביר שכן, אך הסבירות שיש היא מה שגורמת לי לחשוש. שאלה: האם דברים שלומדים באמצעות אינטרנט לא מסונן, אין בהם ברכה וסופם להישכח בגלל שזה היה באמצעות אינטרנט לא מסונן? תודה כבוד הרב

תשובה:

ידעתי גם ידעתי את נפשך הגדולה, אתה יודע היטב את ה' יתברך ואין לך כל ספקות בענין זה, ולכן משונה בעיני שאתה מוכן להתפשר ברוחניות כדי להיות פרודוקטיבי יותר… אם אתה מרגיש שהאינטרנט מקלקל בך את הרצון ואת האורות הפנימיים, אז תלחם בזה, אל תתפשר!

בנוגע לכל הדברים הסגוליים, האם ישכח או לא, אני לא הכתובת, לעולם אינני עוסק במיסטיקה ובעונשי שמים, לתת שכר ועטנש זה התפקיד של הבורא והוא עושה זאת גם בלעדי, אני לא צריך לעסוק בזה, אנחנו עוסקים רק בשאלה מה מוטל עלינו לעשות.

ראה ברכה בכל עמלך ברוח ובגשם ותמשיך להתחזק בעבודתו יתברך.

ולא לשכוח מה שאני מתחנן אליך כבר חמש שנים תמימות! לצאת מהבית לבית הכנסת! להיות מחובר ללמודי תורה ולאנשים יראי שמים! זה יתן לך את השמחה את הנעימות הקלילות וגם החיזוק.

בהצלחה ושבת שלום.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. תודה רבה כבוד הרב, בן אדם טוב אתה.
    וכן, לצאת לבית כנסת בקביעות היה יכול לעזור, וכן יצאתי מדי פעם לבית כנסת, והיה טוב.

    יש איזשהי דרך שאוכל להמשיך לגלוש משולב, גם באינטרנט מסונן, וגם באינטרנט לא מסונן, בלי שזה יהיה עבירה? כגון להגיד שבלי נדר בעתיד אפסיק לגלוש באינטרנט לא מסונן אם אתחזק ביהדות.
    אני לא ברמה של לשמור עכשיו על כל המצוות, כי אין רצון ואין אכפתיות כמו בעבר, עייפתי, כבר לא זוכר מה היה הקש ששבר את גב הגמל, אך עייפתי.

    בכל אופן, תודה רבה כבוד הרב, שבת שלום ותודה רבה על הברכות ועל כל הסבלנות והאדיבות.

  2. לא היה שום קש ששבר את גב הגמל, היהדות כמו כל דבר צריכה דלק – תחזוקה, הדלק מורכב מסור מרע אבל גם הרבה מעשה טוב, לכן מעבר לכך שאינטרנט שאינו מסונן מחליש, גם חוסר המעש וחוסר הקשר עם יהודים בני תורה והחוסר באוירת בית הכנסת כל זה הוא ההיפך מדלק, תדלק את עצמך בשיעורי תורה באוירה של תורה ובחברה תורנית וכך תתחזק. זה הדלק.

  3. כבוד הרב צודק, אך אני פשוט לא רוצה בחיים של קיום כל המצוות כרגע, ואם בן אדם לא רוצה, קשה לעזור לו כידוע.
    תודה כבוד הרב על ההשקעה בתגובות.

    אם יש לי אינטרנט מסונן אך אפשרות החלפה לאינטרנט לא מסונן תוך כמה שניות בלי סיבוכים, אלא יש לי את הסיסמה גם לאינטרנט הלא מסונן (כלומר יש לי דרך התחברות לשני חיבורי אינטרנט, אחד של המשפחה ואחד שלי) ואני משתמש בשניהם במהלך השבוע, אז האם כאשר אני גולש באינטרנט המסונן אני עובר עבירה בכל זאת? מכיוון שהשארתי לעצמי את האפשרות להחלפה לאינטרנט הלא מסונן?
    תודה רבה כבוד הרב

  4. יש להקל. אני בטוח שאתה רוצה חיים של כל המצוות שהרי כל מצוה היא נצח, רק צריך להתחזק, ובשביל להתחזק צריך שמחה, ובשביל שמחה צריך להיות עם חברת אנשים מתאימה, ולעסוק בעיסוקים ממלאים ושמחים. בהצלחה

  5. אני יודע שכבוד הרב אמר לי "…עולם אינני עוסק במיסטיקה ובעונשי שמים…"
    אך מה שהטריד שכתבתי עליו בשאלה הראשונה בעמוד זה, לגבי האם ישכח הלימוד בגלל שלומד באמצעות אינטרנט לא כשר
    עכשיו אני סובל מדבר דומה או זהה, אני חושש מהעונש של הח"ו שיכחה בגלל מצוה שאני לא מקיים ובמקום לקיים אותה אני לומד דברים שקשורים למקצוע שאני רוצה לעסוק בו (דרך אגב, גם בשאלה הראשונה בעמוד זה, הלימוד שפחדתי שישכח הוא לימוד של דברים שקשורים למקצוע שאני לומד), לכן חס וחלילה אני חושב שאולי ישכח מה שלמדתי בגלל שלמדתי מקצוע בזמן שהייתי צריך לעשות דבר אחר על פי הלכה..
    ובאופן זה או שונה, זה סביר להניח הולך להיות עכשיו: כל פעם איום חדש של "זה ישכח" מסיבה כלשהי שקשורה לדת, אולי מסיבה של "אתה לומד מקצוע בזמן שאתה צריך להתפלל" או "אתה לומד מקצוע באמצעות אנרגיה שקיבלת מאוכל ספק לא כשר, או לא כשר"
    בכנות, וזה לא בגלל כבוד הרבנים, אך חשבתי לנדור (למרות שעדיף שלא) שלא להיכנס לאתרי שאלות הלכה, כי אני מרגיש שאני משתגע כבר מההרגשה שאני צריך לשאול, הפחד לקבל עונש משמים של שיכחה דוחף אותי לשלוח הודעה, וזה הורס לי את המצב רוח העיסוק בעונש הזה. אני מרגיש עכשיו שזה הרס לי את החיים, אומנם ההרגשה הזו היא לא כל הזמן, אך היא יותר מדי!! אז אני חייב שלא יהיה אכפת לי כבר מהיהדות אני מרגיש, צריך להתרגל שלא יהיה אכפת לי מהיהדות ומעונשים, אחרת אשתגע (או שזה מאוחר מדי לגבי השיגעון). אני כבר תרגלתי על הלשון משהו בסגנון "אמא, אבא, זהו, סיימתי עם היהדות" כו'. אני הולך לפעמים עם שנאה ענקית בלב לה' אם הוא קיים, וכואב לי על זה שאני יהודי כי זה העונש הגדול ביותר שקיים. תחשוב על זה בבקשה כבוד הרב, בן אדם קם בבוקר, מנסה לשמוח, הוא לומד והלימוד אמור לעשות לו תחושה של שמחה, תחושה של התקדמות טובה, תחושה של ציפייה ותקווה (ואני גם אכן מצליח בלימוד, ולכן זה עוד יותר כואב לחשוש שהוא ח"ו ישכח), אך כל זה נלקח מהבן אדם ברגע שיש לו איום שיושב לו במוח ואומר לו שח"ו הכל ישכח.
    אם היה לי איזה משהו שמשיב אש לאיום הזה, ואומר לו משהו בתגובה שיכול להילחם בזה, זה היה טוב. כי בינתיים הוא מנצח אותי בטענות יהודיות, "מידה כנגד מידה" "כל האומר ה' ותרן יוותרו מעיו" ואני לא יודע האם העונש של השיכחה הוא מידה כנגד מידה, אך קשה לי לחשוב על זה ואני נוטה להאמין שאיכשהו הוא כן מידה כנגד מידה.
    בנוסף, בחלק מהפעמים האיום של עונש השיכחה מגיע בעקבות דברים שהם ספק אסורים, דהיינו, אני לא יודע האם זה אסור ללמוד עכשיו מקצוע בגלל שצריך לעשות משהו אחר בזמן הזה על פי הלכה, אך עדיין אני מרגיש שאולי זה אסור, ומרגיש שאולי שמעתי שזה אסור פעם.
    אני מתבייש בכלל לשלוח את ההודעה הזאת.
    תודה כבוד הרב

  6. אתה פשוט חי בטעות מוחלטת! הסיבה שאתה שוכח את לימודך, ואגב גם אני.. היא משום שכך הוא טבע הדברים, שאם לא חוזרים המון שוכחים, זה טבע האדם! חז"ל כבר עמדו שדברי תורה קל לאבדם ככלי זכוכית! אין בזה שום דבר מיסטי, רק טבע שנלחמים בו רק על ייד שחוזרים שוב ושוב…
    וכאן אני רוצה לומר לך דבר הכי חשוב שאתה מוכרח לדעת אותו! אתה מאשים את האמונה בה' ואת בורא העולם והתורה במצוקות הנפשיות שלך, וזה אכן טבעי להטיל את האשמה בכל דבר אחר, אבל האמת היא שזה בא מהמצוקה הנפשית שאתה חי בה כבר שנים, ואם אתה חושב שאם חלילה תשליך את יהדותך מאחורי גווך יבוא לך השקט והאושר אתה טועה טעות מוחלטת. מצוקה נפשית מתפרצת היכן שהיא מוצאת לה מקום, ואם פעם זה חרדה חברתית, פעם אחרת זה חרדה מעונש, ופעם אחרת חרדה מגנבים או כל דבר אחר. לא היהדות אשמה במצוקה שלך, אלא היא פשוט קיימת בתוכך כקושי נפשי שיש לו השלכות, והוא חייב טיפול נפשי מקצועי.
    אמשיך בעז"ה בל"נ להתפלל להצלחתך.

  7. פגם הברית והעניים גורם רבות לעצבות וחוסר חשק בקיום התורה בייחוד אצל חוזרים בתשובה
    ולכן זה הדבר הראשון שצריך להשתדל בו (אפילו מעט ואפילו לאט) ובזכות זה יזכה לראות בנעם ד' ותורתו.
    ממליץ על הספר אש קודש של הרב יעקב בן חנן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל