לתרומות לחץ כאן

הוכחה ניצחת שאין בורא לעולם! / סוד הצימצום

שאלה:

ראשית נגדיר : בורא – יוצר יש מאין. עולם – מרחב הזמן והמקום. ישנו – נמצא במרחב הזמן והמקום. איננו – לא נמצא במרחב הזמן והמקום. טענה : אין בורא לעולם. הוכחה : נניח על דרך השלילה שיש בורא לעולם. אז ישנם שתי אפשרויות : 1) בורא עולם נמצא במרחב הזמן והמקום – בורא עולם הוא חלק מהעולם. אבל אז בורא עולם ברא את עצמו! סתירה! 2) בורא עולם נמצא מחוץ למרחב הזמן והמקום – בורא עולם איננו. מ.ש.ל

תשובה:

שלום וברכה

אתה מיטיב להגדיר את שאלתך, והיא נוגעת לאחד היסודות הפילוסופיים – קבליים הידועים ביותר, שכבר עסקו בו רבות בהרבה מאוד הבטים, וזה נקרא "סוד הצימצום", בו מצד אחד אנחנו יודעים ומאמינם שבורא העולם הוא היה הווה ויהיה, כלומר הוא מחוץ למסגרת של זמן, תמיד היה ותמיד יהיה, הוא מחוץ לגבולות כל שהם ואינו בעל צורה ותכונה כל שהיא, וכל המציאות שלו נשגבת מדעתנו, וכן לאידך גיסא גם מלוא כל הארץ כבודו, ובעצם המציאות שלו באופיה מקומה וכו' אינה מאפשרת לכאורה מציאות אחרת חוץ ממנו, כמו שאמרו חכמים "לית אתר פנוי מיניה", הוא מכיל את הכל, וממילא איך תתכן מציאות של עולם, מבחינה פיזית, מבחינת תכונות וכו' וכו'.

ואכן, הרעיון הבסיסי להבנת הדברים, הוא שבורא העולם אכן יצר מציאות בה הוא כביכול מצמצם את נוכחותו ומאפשר מציאות לנבראים. כמובן לא מדובר על צימצום פיזי כי הנוכחות שלו אינה מוגבלת ואינה מגבילה את עצם המציאות מבחינת מקום, אלא יותר מבחינה תוכנית ערכית, אף שמציאותו כביכול עומדת בסתירה לבריאת עולם, הוא צימצם עצמו ואיפשר זאת. בכל סוג של ספרות תורנית יש שפה אחרת להגדיר את השלב הראשוני הזה של הבריאה בו בעצם נוצרה המציאות שאכן יתכן עולם, עוד לפני שנעשה בפועל, בשפה החסידית זה יקרא עשר ספירות הכמוסות בעצמותו יתברך, בספרות אחרת בסגנון שונה, אבל כולם מדברים על הענין רבות, ולרוב עומקו והיקפו, וגם למיעוט ערכי והבנתי בפילוסופיה, נסתפק כרגע בזה, אם תרצה לטעום מעט על קצה המזלג, כדאי ללמוד בספר נפש החיים שער א, או בשער היחוד ואמונה של בעל התניא, ועוד ספרים רבים שעסקו בכך. כמובן שהאר"י ייחד לכך את כל החלק הראשון של לימוד ראה עץ חיים שער א'.

על כל פנים, לא גילית את אמריקה בשאלה זו….

שבת שלום

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא פתרת את הסתירה. לפי דבריך לא הייתה בריאת עולם אלא החלפת עולם – אלוהים,העולם לפני בריאת "העולם", החליף את עצמו ביקום שלנו, ה"עולם" אחרי בריאת העולם.

    אבל כל זה יתרחש במרחב הזמן והמקום לפי הגדרתי לישנו.

    יום טוב

  2. הוא לא החליף משום שגם היום הוא קיים ומנהיג בכל רגע ומציאותו ממלא את הכל, כמובא בזוהר שבורא העולם ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין. יתר על כן, בנפש החיים שער ב עוד מבאר שהעולם כלל אינו בריאה קבועה, אלא בורא עולם בורא אותו כל רגע מחדש, היצירה כלל אינה קיימת בפני עצמה [על פי בריאה ראשונית] היא נבראת כל רגע ורגע מחדש, הקב"ה מחייה את העולמות ובורא אותם והוא המציאות המוחלטת היחידית. אבל שוב, אנחנו עוסקים בנושאים שכבר כל גדולי האומה לדורותיהם עסקו בזה וכתבו ספרים כל אחד בדרכו, מהרמב"ם ועד גדולי האחרונים, לחשוב שהמצאנו כאן משהו או מצאנו איזה רעיון או שאלה או הגדרה חדשים זה אפילו לא מגוחך, זה סתם אוילי, ואין טעם להמשיך בדיון כל כך שטחי זה. לא ניתן במסגרת זו להעמיק בדברים.

  3. רק לציין למען קוראים ביקורתיים שחושבים בשכלם הדל ששללו את אמיתות התורה והבלי פיהם כגון אלה, ועוטפים דיבורם בתחפושת של דיוק מתמטי, המה כסילים, בחושך יתהלכו, ואי בכל השאלה הנ"ל דיוק או עומק עיון כלל וכלל. ולמה, כי השואל הגדיר "ישנו" בצורה שגויה, הרי ישנו שלו נמצא בתוך אותו המרחב, ואין זה נכון אפילו לדעת המדע, עיין ענין הנקודה הסינגולרית בעיון אמיתי כפי שלומדים אותה בתארים מתקדמים בפיזיקה, וכל המלל לעיל נול יחד עם ההנחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל