לתרומות לחץ כאן

אמן על ברכה בטלפון / בורא נפשות שלא במקום האכילה

שאלה:

שלום כבוד הרב, רציתי לשאול 2 שאלות: 1. יש לי חברה שסובלת מגלאקומה בעיניים דבר שמחמיר אצלה. אמרתי לה שאני חושבת שהיא צריכה קודם כל להגיד ברכות השחר בכוונה ובמיוחד את "פוקח עיוורים". אמרתי שאני מוכנה לענות לה אמן על כל הברכות. הבעיה שהיא בעבודה ואני עדיין בבית. השאלה אם מותר לי לענות לה כל יום אמן על ברכות השחר דרך הטלפון . האם יש לזה אותה מעלה של עניית אמן כמו פנים אל פנים. 2. השאלה השניה: לצערי אני שוכחת לא פעם לברך בורא נפשות כשאני בעבודה. אני נזכרת רק כשכבר יצאתי מהעבודה ואני כבר במקום אחר. האם מותר לי לברך במקום האחר בו אני נמצאת או שעלי לחזור? לפעמים אני נזכרת רק אחרי חצי שעה ויותר..כמו כן האם יועיל שאוכל משהו נוסף במקום בו נזכרתי שטרם ברכתי ואז אוכל לברך בורא נפשות על שני הדברים? תודה רבה רבה!!!

תשובה:

נחלקו הפוסקים אם צריך לענות אמן על ברכה הנשמעת באמצעות טלפון רדיו וכדו’ בשידור ישיר ולמעשה רשאי לענות אך אינו חייב. אך בשמיעה מהקלטה ודאי שאין צריך לענות אמן כיון שפסק כבר הכח המדבר. ועוד רבות האריכו הפוסקים בכל ענין זה ובמקרים רבים אחרים בהם יש לדון בשאלה זו כגון שמיעת מגילה דרך הטלפון, הבדלה, ברכת כהנים, לשמוע ברכת כהנים בשידור חי, קול באשה ערווה בטלפון ועוד, ובכולם האריך והרחיב הרב צבי רייזמן בספרו רץ כצבי חלק ב’ בטוב טעם, וגם הביא שם את כל המקורות בדברי הפוסקים שדנו בזה, ניתן לעיין בזה כאן.

לגבי בורא נפשות, ברכה זו אינה צריכה להאמר דוקא במקום האכילה, רק יש לשים לב, שאם הברכה הזו היא על שתיה, בחצי שעה כבר נכנסים לשאלה של שיעור עיכול, שהוא מועט יותר מאכילה שהשיעור בו הוא 72 דקות, לכן יש להקפיד מאוד לא לשכוח אלא לברך מיד. ברכה על כל הדברים יחד מועילה לכולם, שוב רק אם לא עבר שיעור עיכול.

מקורות:

באגרות משה או”ח חלק ד’ סימן צ”א כתב שיש לענות אמן מספק, וכתב שם עוד שאשה שאינה יכולה לשמוע הבדלה עדיף שתשמע באמצעות הטלפון משלא תשמע כלל.

אך במנחת שלמה חלק א’ סימן ט’ אות א’ כתב שאין צריך לענות אמן כששומע דרך הטלפון בכל מקרה, והאריך לבאר שם כיצד עובר הקול ממקום למקום, והוכיח שם שלא כהסוברים שיכולים לצאת ידי חובה באמצעות שמיעה דרך אמצעי תקשורת אלו.

ור’ עוד בשו”ת יחווה דעת חלק ב’ סימן ס”ח שהאריך בענין זה והסיק שרשאי לענות אך אינו חייב, וכתב שם שאף שיתכן שיש דבר טינוף בין המברכים לבין העונה, אין בזה חשש כיון שדעת כמה פוסקים שכשאינו רואהו יכול לענות (מעשה רב סימן מז ועוד).

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא לגמרי הבנתי: אם כך האם אוכל לענות לה אמן על הברכות בטלפון??? והאם זה נחשב כמו פנים אל פנים?
    ולגבי בורא נפשות: זה על פרות ואם כך אני מבינה שאוכל לברך שלא במקום האכילה אם לא עבר זמן העיכול??

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל