לתרומות לחץ כאן

שכר תיווך עבור תיווך דירה שפורסמה בעיתון

שאלה:

בהמשך לשאלה שעניתם על מתווך שהביא ללקוח דירה שפורסמה על ידי המוכר וכתבתם שחייב הלקוח לשלם, אם הלקוח לא היה מגיע לדירה. ושאלתי הרי כל לקוח יכול לומר שאם הוא הי'ה עובר ברחוב הי'ה רואה את השלט. והוא יכול לומר שהוא מכיר את הנכס ולמעשה הוא משקר? מה לגבי דירות המתפרסמות באינטרנט או מאגר מידע– והלקוח אמנם מכיר את האתר או את המאגר מידע– ויכול להכנס אליו אך כאשר המתווך הציע לו את הדירה המפורסמת הלקוח לא שמע עלי'ה קודם. האם במקרה הזה הלקוח יכול לטעון לא לשלם דמי תיווך?

תשובה:

שלום וברכה,

לקוח שניגש למתווך וכ"ש חתם אצלו עבור דירה מסוימת, והמתווך הציע לו דירה שפורסמה, חייב הלקוח לשלם למתווך את מלוא הסכום. אם המתווך ניגש ללקוח שמחפש דירה לקנייה, והציע לו דירה שפורסמה, אם ברור שהלקוח היה מגיע למידע לבדו, כגון שמנוי לעיתון או שגר ליד הדירה שפורסמה, או שמנוי למאגר מידע וכדו', הלקוח אינו צריך לשלם על שכר התיווך. כיון שלא נהנה מהמידע שקיבל מהמתווך. אם לא ברור שהיה מגיע למידע לבדו, או שאפילו שהיה מגיע למידע אבל לא היה מתייחס למידע, והמתווך קירב אותו לעסקה, חייב הלקוח לשלם מלוא דמי תייווך.

בהצלחה.

נ.ב. בשאלה זו והקודמת עסקנו לגבי תשלום הלקוח. ולא התייחסתי לגבי המוכר ויש מקרים שגם מוכר שפירסם והמתווך הביא לו לקוח, שיתחייב המוכר לשלם דמי תיווך.

מקורות:

ראה בספר תיווך ושידוך בהלכה פרק יא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל