לתרומות לחץ כאן

עסקאות תיווך כמה מקובל לקחת

שאלה:

ב"ה לכבוד הרב, תודה על מסירותכם במענה על השאלות תזכו למצוות. ברצוננינו לשאול לגבי דין תיווך: אנחנו משרד תיווך ויש כמה שאלות שהיינו רוצים את חוות דעת התורה: 1. מה קורה שבעל הבית מפרסם שלט בחזית הנכס שלו. אנו בתור תיווך נפגשים עם הלקוח לפני שאנו מגיעים לנכס ומחתימים אותו. האם הלקוח יכול לטעון שהוא לא ישלם תיווך כיוון שעל חזית הבניין מיוצג ששלט עם מספר הטלפון של בעל הבית? 2. אם תיווך נוהג לקחת %2 על מכירה כפי המותר על פי החוק, בעוד שיש אפשרות שמתווכים אחרים מורידים את השוק כשהם לוקחים פחות מן האחוזים הללו? האם יש כאן בעי'ה להמשיך לקחת 2%? 3. במקרה של עסקאות גדולות מאוד כמה מקובל לקחת? א. במכירה של בניין לדוגמא מעלב 10 או 20 מליון כמה אחוזי תיווך מקובל לקחת? ב. בהשכרת נכס מסחרי- לדוגמא מעל 100,000 שכירות לחודש, כמה סכום תיווך מקובל לקחת?? תודה לכם תזכו למצוות ישר כח!

תשובה:

שלום וברכה,

1. תשלום דמי תיווך ניתן על הקישור של הלקוח עם המוכר, ולכן מתווך שהביא ללקוח מידע על דירה, חייב לשלם את מלוא דמי התיווך, למרות שהמידע הגיע למתווך מפרסום של המוכר. היות והלקוח קיבל את המידע מהמתווך, והוא הביא אותו לידי העסקה. [במקרים מסוימים אם הלקוח יוכיח שהיה מגיע למידע לולא המתווך, יפטר מדמי תיווך.]

2. כל עוד שיש מתווכים שלוקחים 2% או שהחוק מתיר לקחת 2%, מותר לקחת 2% למרות שיש מתווכים רבים שהוזילו את המחיר, אין זו סיבה לחייב את שאר המתווכים להוזיל את המחיר.

3. גובה התשלום בעסקאות גדולות יש לברר את המחירים בשוק. כאשר אין מחיר שוק, יכול המתווך להחתים את הלקוח כפי מה שנראה לו להציע. והלקוח יחליט אם להתעסק עם מתווך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל