לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת של גוי / מוקצה בבגדים העומדים לסחורה

שאלה:

לשיטת הספרדים: 1. נפל המתג הראשי ונדלקה תאורת החירום בשבת. האם מותר לומר לגוי שירים את המתג כיוון שמדובר בריבוי אורה? 2. בגדים בחנות של סוחר הם בגדר מוקצה מחמת חסרון כיס? איך זה יכול להיות אם מוקצה מחמת חסרון כיס חייב להיות כליש מלאכתו לאיסור לפי הילקוט יוסף 3. לשיטת הספרדים, האם מותר להפעיל מדיח כלים ע"י שעון שבת בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

1. ההיתר המובא לגבי גוי בסי' רעו שכאשר יש מעט אור מותר ליהנות ממעשיו, מתייחס רק לאיסור הנאה ממעשה שבת של גוי, אבל איסור אמירה ודאי יש! אלא שני איסורים שונים. בסי' רעו מדובר בגוי שעושה זאת מעצמו לצורך הישראל. גם לגבי רמיזה שלא בדרך ציווי שאין בה איסור אמירה, לא ניתן יהיה לעשות שימושים שלא ניתן היה לעשות ללא הדלקת האור על ידי הגוי, כמו קריאה במקום מרוחק קצת מהתאורת חירום.

2. אכן, כלים העומדים לסחורה או בגדים שעומדים למכירה, דינם כמוקצה מחמת חסרון כיס, ראה רמ"א סי' שח סעי' א. החילוק בין כלי שמלאכתו לאיסור לכלי שמלאכתו להיתר, הוא בדברים שמשתמשים בהם בשבת, אלא שמקפידים שלא להשתמש בהם לשימוש אחר מלבד זה שהם מיועדים לו כמו כלי נוי וכדומה. אבל מה שאין לו שימשו כלל בשבת, הוא ודאי מוקצה. וראה ילקוט יוסף תחילת סי' שח שהביא גם את הדין של כלי סחורה.

3. לאשכנזים ודאי אסור, לספרדים שפחות מקפידים על דין אוושא מלתא יש לצדד להתיר, אולם למעשה לא נשמע שהתירו בזה וכנראה חששו שיש בזה זלזול ביום השבת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עדיף להשאר כך, ולא להכנס לחששות מה נחשב הנאה ומה לא. וגם אם קוראים לגוי, רק לומר לו בדרך רמז – נפל כאן החשמל, חבל… אבל שום נוסח של בקשה או הוראה, ואז להשתמש רק מה שניתן היה להשתמש גם בלי מעשיו. ואם יש בבית מזגן או פלטה חשמלית אסור לקרוא לו בשום אופן ואפילו עשה מעצמו אסור ליהנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל