לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

התעוררות הניסים בימי הפורים

שאלה:

שלום רב מה הכונה שאנו נותנים מחצית השקל להקדים שקלינו לשקליו של המן? 2למה אשכנזים עושים אזכרה באדר א דוקא? לגבי אביון כמה משכורת פחותה של זוג שמקבל עושה אותם אנשים שיכולים לקבל מתנות לאביונים? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ידוע מהאר"י הק', שמאורעות המועדים אינם סתם היסטוריה, אלא בכל שנה מתעורר אותו ענין שהיה בזמנם, ולכן ניסן תמיד מסוגל לניסי יציאת מצרים וכו', גם באדר, זה לעומת זה עשה אלוקים, והקיטרוג על עם ישראל שנהנו מסעודתו של אחשורוש וכו' מתעוררת, ומעשיו של המן מתעוררים אף הם, ועל ידי שאנחנו מרבים זכויות בנתינת השקלים קודם זמן קיטרוגו של המן, אנחנו זוכים להמשיך עלינו את אור החסדים של ניסי פורים [ראה כעין זה בהגדת הר"ש קלוגר בהקדמה, לגבי ניסי יציאת מצרים, שבכל שנה שרו של מצרים מקטרג שיצאו מוקדם מידי, ונפסק דינם של ישראל לשיעבוד, ועל ידי שמספרים סיפור יציאת מצרים ומקיימים את מצוות הלילה, הגזירה מתבטלת, כך שהנס באמת חוזר בכל שנה. וזהו עומק הביאור במה שאמרו חז"ל חיי אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, עיין בזה].

השו"ע והרמ"א נחלקו בסי' תקסח מה האדר העיקרי לענין דיני האזכרה, ולשיטת הרמ"א העיקר הוא באדר א'.

אביון פירושו אדם שתאב לכל דבר, כלומר אדם שמתקשה בקיומו הבסיסי, לא ניתן לומר סך מסויים, זה מאוד תלוי במצב ובצרכים, מספר הילדים מצבים מסוימים הוצאות מיוחדות וכו'.

יום טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל