לתרומות לחץ כאן

תרומת זרע מיהודי שיהיה מוכר כאב הילד לאשה גרושה

שאלה:

גרושה בת 44 ללא ילדים. אחרי שניסיתי ועשיתי כל שיכולתי בכדי לזכות לזיווג הגון ולהקמת משפחה כשרה בדרך ההלכה, טרם זכיתי. המציאות בה אנו חיים וכן הזמן הביולוגי שנותר לי בחלון צר של בערך שנה, לזכות לזרע בר קיימא נראה יותר ויותר כחלום שהולך ונגוז, ובזאת תיגזר עלי בדידות עד סוף ימי ובלי מטרה ותכלית, וללא זכות לשותפות במצווה זו של פריה ורביה, גידול וחינוך ילדים בדרך ישראל סבא. לאחרונה עלתה אפשרות לתורם יהודי כשר שמוכן להיות שותף ידוע ומוכר להורות, אך אינו מעוניין להתחתן (ובכך להפוך את התהליך לכשר ומותר לכל הדעות). ואני מבינה שיש בעיה ואיסור הלכתי לאשה לא נשואה להביא ילדים לעולם, אך הילד ידע מיהו אביו (שידוע בוודאות שלא יביא ילדים נוספים). אני רוצה לעשות את הדבר הנכון על פי רצונו יתברך, אך מתקשה מאוד לעמוד בניסיון ולוותר ולהשלים עם גזרתו יתברך, וזה עכשיו או לעולם לא… אודה למענה חכמים ולעצתכם. בברכה ובתקווה שיתהפך הכל לטובה.

תשובה:

שלום רב,

הכאב משאלתך מובן לגמרי ומבצבץ בכל שורה.. אני באמת מאחל לך חיים ארוכים ושלווים ומאחל לך שתזכי להקים משפחה וגם לזכות בפרי בטן משלך.

התשובה תינתן רק בפן ההלכתי נטו. בפן ההלכתי – השקפתי אם זה ראוי או לא, זו כבר סוגיה אחרת. (אגב, אולי כדאי לבדוק האם האפשרות להקפאת ביציות עדיין רלוונטית אצלך. יש אפשרות לבדוק בבדיקת דם את איכות השחלות והביציות אם הן ראיות להקפאה, ובאופן זה להאריך את שנות הפוריות שלך).

הלכתית, כפי שאני מבין שכבר קראת על הנושא של ילד מבנק הזרע וכד', ולכן את מציעה משהו אחר, שיש לו אבא מוכר וכשר שאנו יודעים מיהו, ובכך פותרים בעיות אחרות שנוצרות בילד מבנק הזרע. אולם לנקודה אחת לא שמת לב. תורם הזרע לבנק הזרע עובר איסור גמור של הוצאת זרע לבטלה. ואולי גם באיסור לא תנאף. לדעת האגרות משה בכמה תשובות יש בזה איסור לא תנאף כפי שנראה מהגמרא במסכת נדה יב. לכן תמיד השאלה שנשאלת היא לא אם מותר לתרום – כי התשובה היא: אסור. אלא לאחר שאנשים תרמו לשם, האם מותר להשתמש בזה.

ברעיון שאת מציעה, יש גם את השאלה האם זה מותר מצד הבחור: וגם כאן, אפילו אם נניח שאין איסור הוצאת זרע לבטלה משום שזה לצורך הבאת ילדים ולא לצורך אחר. אבל לדעת האגרות משה יש כאן איסור לא תנאף ואיסור זה לא סר כאשר המטרה היא הבאת ילדים. כפי שאת מבינה שאיסור שבת או כל איסור אחר לא נדחה מפני הרצון לילדים. (עקרונית גם איסור הוצאת זרע לבטלה לא היה נדחה, אבל לצורך הבאת ילדים זה לא בהגדרת האיסור, משום שאין זה לבטלה). לכן, רק לבני זוג נשואים, ישנה אפשרות לעשות זאת ללא איסור, כי הוצאה באה ע"י ביאה ולא באופן עצמאי.

לכן, ברור שמצד ההלכה ודאי יהיה עדיף תרומת זרע מגוי על פני הכשלת יהודי כשר שיעבור על איסור לא תנאף לדעת האגרות משה (יש חולקים, אבל לדעתי במקרה זה הם יסכימו שזה אסור).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל