לתרומות לחץ כאן

קופות צדקה שלא באים לרוקן

שאלה:

בס"ד לכבוד הרבנים שליט"א קופות צדקה שמנסים לפנות לאחראי ולא עונה או לחילופין למוסד הצדקה אמרו כמה פעמים שנשלח לרוקן אותה ולא מגיעים הבנתי שאת הכסף אני יוכל לקחת להשתמש לצדקה אחרת מכמה סיבות ומה דין הקופה היא של המוסד או לא כי לפי השו"ע יש חסידות להודיע לבי"ד ולפי הרמ"א יש להודיע כמבואר בשו"ע חו"מ שי"ט ס"א? אשמח לתשובה מפורטת ה' יתברך ישפיע עליכם כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה,

אם המוסד קיים ניתן להעביר להם את סכום המעות בהעברה בנקאית, או לשלוח להם ש'יק. אם המוסד נסגר יש להעביר את המעות למוסד אחר.

לגבי הקופות: יש להסתפק האם קופות שייכות למוסד או למקבלי הקופות. יש שטענו שהקפות שייכות למוסד, ואם לא באו לקחתם, מותר לשולחם בואר על חשבון המוסד. 

ולי נראה שמוסד שמחלק קופות, אין בדעתו לאסוף את הקופות, ומוציא אותם מרשותו, ומקנה אותם למשפחות שמסכימים לקחת את הקופה, ולכן הקופות שייכות למקבלי הקופות, ויכול לעשות בהם כרצונו. ויש לעיין בזה.

בהצלחה.

מקורות:

אם ננקוט שהקופה שייכת למוסד, בשו"ע סימן שיט נחלקו הפוסקים האם יש להודיע לבעל החפצים לפני שמוציא את החפצים או לא. ויש מחלוקת בדעת השו"ע האם חולק על הרמ"א. וחשוב לדעת שהדין שיכול להשליכם נאמר דוקא שמוציא למקום שיכול להשמר קצת, אבל אסור לו להשליך למקום הפקר, שהרי אסור לו להזיקו בידיים, כמבואר בשו"ת חוות יאיר סימן קסה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל