לתרומות לחץ כאן

הפרשת מעשרות בגינת בית הספר

שאלה:

בבית ספר יסודי יש גינה. תלמידים (פחות מגיל בר מצווה, יש להם שיעור בגינה, מטפלים בגינה ומידי פעם אוכלים מהירקות שגדלו בגינה של בית הספר. א. האם יש חיוב במעשרות: האם זה נקרא חצר המשתמרת, כי לא כל אחד רשאי להכנס לגינת בית הספר? ב. האם יש לזה דין של חצר, אם הם אוכליןם בחצר ופטורים מהמעשרות. ג. במידה שצריכים להפריש: 1. האם ילד פחות מגיל מצוות יכול להפריש? 2. האם צריך להפריש בברכה? 3. האם צריך לתת מעשר ללוי, ובמידה שכן, האם ניתן לתת זאת ללוי שאיננו בר מצווה? 4. האם ניתן להפריש מראש לתקופה, גם לירקות שעדיין לא קטפנו? וכיצד? ג. יש לצין שאני לא נמצא איתם, ויש למצוא פתרון שהתלמידים יוכלו להתמודד איתו. כי המורה שם לא תוכל לסייע בעניין.

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה חצר זו ודאי מחייבת במעשר, וכפי שכתב הרמב”ם (פ”ד מהלכות תרומות הלכה ח’): “אי זו היא חצר הקובעת כל שכלים נשמרים בתוכה או שאין אדם בוש מלאכול בתוכה או שאם יכנס אדם לה אומרים לו מה אתה תבקש”. אכילת עראי של פרי אחד מותרת, אבל הגדרים בזה מאוד עדינים ולא הייתי נותן לילדים להתמודד עם זה, בפרי קטן שרגילות לאוכלו כאחד, כגון שסק, מותר לאכול במקום בלא מעשר, אולם אם קטפו שנים, הרי זה מצטרף וחייב במעשר, אבל אם הפרי הוא גדול שהדרך לחלקו לחלקים קודם האכילה, באם חתך מהפרי בעודו על העץ חתיכה, אין חיוב מעשר, ובאם קטף את כל הפרי, התחייב במעשרות כדין, ממילא מאוד מצוי כאן המכשול…

העצה היותר טובה, היא אדרבה, לחנך אותך להקפדה וזהירות בתרומות ומעשרות, לחדד להם שלא ניתן לאכול בגינה עד שלא עושים גמר מלאכה והפרשה כדת וכדין בברכה, ומלמדים אותם כיצד להפריש וכו', וכמה שתעשה מזה טקס יותר גדול ויפה, עוד יותר טוב…

קטן אינו יכול לתרום, ואפילו הוא בגדר מופלא הסמוך לאיש [ילד בן 12 וילדה בת 11] שבדיעבד תרומתם מועילה, לכתחילה אין להניח להם לתרום, ראה תשובת הרמב"ם המובאת במקורות וציונים לרמב"ם פרנקל תרומות פ"ד ה"ה, ובדרך אמונה שם ס"ק נא. לכן המורה היא זו שתפריש עבורם.

בשו"ת עונג יום טוב סי' צט דן בארוכה בשיטות השונות האם קטן יכול לקבל מתנות כהונה ולויה, ולמעשה הקל בזה בדבר שכל חיובו הוא רק מדרבנן, וזאת מחמת הספק שיש בענין זה, אבל למעשה בכלל רבים נהגו כהוראת החזון איש שבזמנינו שהיחוס אינו ברור פודים את המעשר ראשון ולא מפרישים החוצה אלא את התרומה גדולה ותרומת מעשר [ה"יותר מאחד ממאה"], ואת המעשר שני פודים הכל כפי הנוסח הידוע. צריך שיהיה לבית הספר פרוטה חמורה עליה יפדו את המעשר שני, יש להתעניין לגבי זה בקרן המעשרות של בית המדרש אמונת אי"ש ברח' מלמד בירושלים, תוכל למצוא אותם באתר שלהם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל