לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות מוקדם כשאינו מקבל שבת בהדלקה

שאלה:

האם כאשר הגבר מדליק נרות שבת , ומדליק יותר מחצי שעה לפני השקיעה (ז"א מזמן פלג מנחה ועד חצי שעה מזמן השקיעה ) האם מקבל שבת בהלדקה? או בתפילה? כתב המ"ב מ"ב רסג י, ס"ק מב מב) והמנהג וכו': ואם האיש מדליק אפילו כשהוא מברך על הדלקתו וכדלעיל בסעיף ו' ליכא מנהגא ומותר במלאכה ומ"מ טוב להתנות: וכן הרב עובדיה , לדעת הספרדים כך כתב: חזו"ע א ע"מ קצג: (הערות) ודע שהאיש אינו מקבל שבת בעת ההדלקה … ולכן יוכל האיש להדליק ואח"כ להתפלל מנחה של חול בציבור. והשאלה האם הוא מתכוון גם כאשר מדליק מזמן פלג מנחה… והשאלה היא : האם גבר שמדליק לפני חצי השעה חייב גם כן לקבל בהדלקה? מפני שיהיה ניכר שלשבת הוא מדליק שאם כן לא יוכל להתפלל מנחה?

תשובה:

שלום וברכה

הערת כאן הערה חשובה שמאוד חשוב לדעת אותה! בהדלקת הנר נאמרה הלכה שכאשר מדליקים לפני הזמן לא ניכר שההדלקה נעשית לשבת ולא מקיימים בה את המצוה אא"כ מקבל את השבת בהדלקה זו, כמבואר בשו"ע סי' רסג סעי' ד. ולכן אשה שרוצה לנסוע לפני שבת להורים וחוזרים לישון בבית והיא רוצה להדליק בבית וכדומה, ומחמת כן היא רוצה לעשות תנאי בהדלקה [דבר שמועיל בדיעבד שאינה רוצה לקבל שבת] אם מחמת כן היא מקבלת שבת מוקדם, זו שאלה אם זה מועיל. יש לצדד שבזמנינו הדין קל יותר כיון שלא רגילים להדליק נר סתם למאור וניכר שזה לצורך שבת, וכן כתב בשו"ת קנין תורה ח"ד סי' כה, אבל קשה לומר בזה הגדרה ברורה. לכן מי שאינו מקבל שבת בהדלקה ידליק בזמן המיועד לכך. שמעתי לת"ח אחד שרצה לחדש שאפילו מנהג ירושלים להדליק 40 דק' לפני השקיעה יהיה בעיה לפי הלכה זו, אבל זה אינו נראה לי, כיון שהרעיון הוא שיהיה ניכר, ואם באותו מקום זה הוא הזמן הרגיל להדלקה זה בהחלט ניכר די הצורך. ומכל מקום אם יש בזה ממש צורך מצוה, כמו טבילה שמאיזו סיבה חייבת לנסוע ולצאת מוקדם מחמת ריחוק המקום, ניתן לסמוך על סברת הקנין תורה.

יום נעים

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ישר כח גדול, מאוד אהבתי את ההסבר במיוחד על העניין של ה40 דקות של מנהג ירושלים, ממש ראיה חזקה, שאם כל המטרה שיהיה ניכר (וזה מוסכם לכו"ע), הרי כפי שהרב ציין לעיל, שבירושלים ידוע ומקובל שיש שנוהגים להדליק כ40 דקות ולא 30 דקות, וניכר אפילו ומפורסם בכל ספרי ההלכות, ומה שהרב כתב ממש בהיר שדעה זאת יותר סבירה למעשה.

    חזק וברוך

  2. שלום וברכה. ואם גבר מדליק נרות שבת הרבה זמן לפני שקיעה ומקבל שבת בהדלקה, האם צריך להדליק בצורה שאשה מדליקה? ז"א, הדלקה לפני ברכה וכיבוי גפרור.
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל