לתרומות לחץ כאן

העדים החתומים על הכתובה לא קראו אותה לפני שחתמו

שאלה:

חיתנתי ב"ה לפני כמה שבועות, העדים שחתמו על הכתובה כלל לא קראו את הכתובה [מרוב הלחץ שהיה שם] וחתמו מבלי לראות מה כתוב שם, עכשיו נתעוררתי האם כדאי לעשות כתובה חדשה
בברכת התורה

תשובה:

שלום רב,

דעת הש"ך (חו"מ סי' מה ס"ק יא) שבדיעבד אם העדים לא קראו את השטר לפני שחתמו עליו ובסופו של דבר אין זיוף בשטר, השטר כשר. ובכך הוא חולק שם על הסמ"ע. וראה עוד בתומים מה שכתב על דברי הש"ך והביא לכך ראיה מהסוגיה בגיטין. אבל שם מדובר שבאמת לא ידעו מה כתוב שטר, אולם בשטרי הכתובה שכולם יודעים מה כתוב בהם, וזה נוסח אחיד, הקריאה של העדים אינה מעכבת. ובדומה לכך כתב המרדכי בגיטין רמז שמב שמאחר שקוראים את הכתובה בפני הציבור ואין כל חשש שישקר (שהרי קראה לפני הציבור) אין העדים חייבים לקרוא את הכתובה לפני שהם חותמים. אמנם משמע מדברי ששם המדובר היה שהם חותמים תחת החופה ובעצם לאחר ההקראה. אבל כפי שכתבתנו שמאחר שמדובר בנוסח אחיד (וזה גם סיבה שלא ישקרו), לכאו' קריאת העדים אינה מעכבת גם לדעת החולקים על הש"ך.

הרבה מזל טוב ורוב נחת!

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל