לתרומות לחץ כאן

להתפשט על שטח ציבורי נטוש

שאלה:

בס"ד שלום רב לכבוד הרבנים, ראשית תודה רבה על האתר הנפלא והמחכים, ועל התשובות המדויקות. שאלתי, אנו עומדים לפני שיפוץ, אנו בדירת גן, ישנו שטח של גינה מובלעת מוחלטת שאין לבני רשות הרבים גישה לשם, אלא אם כן משהו מתעקש להיכנס לשטח, טכנית יש לו אפשרות, אבל השטח בפועל לא משמש לכלום כבר עשרות שנים, וגם מיקומו לא מאפשר שימוש לאף אחד מלבדינו, באשר הוא צמוד לגדר שלנו, מדובר בשטח של כ-40 על 100 מטרים, שראשיתם גינת שעשועים מוזנחת, וסופה (לצד הצר שלה) שטח מופקר לחלוטין ללא טיפול, מצד אחד גדר עם תהום, מצד שני מפלס בניין, ובסוף זה החצר שלנו. השאלה היא האם ניתן בשיפוץ לספח אלינו כשני מטר מסוף הגינה האם ישנו בזה חשש גזל, ואם כן האם בהסכמת שכני הבניין זה בסדר, והאם צריך הסכמה מפורשת של כל שכן ושכן, או הסכמה שבשתיקה מספקת? ושוב, מדובר כששכני הבניין המדובר לעולם לא דרכה כף רגלם במטרים המדוברים, רק בתחילת הגינה ותו לא. תודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אם השטח שאתם רוצים לספח רשום על שם דיירי הבניין, יש שכתבו שאם אין גישה לשום שכן, המקום נחשב להפקר. ויש שסוברים שצריך לשלם לכל השכנים את שווי השטח. והגאון הרב זעפרני בספרו כתב שמותר לקחת את החלל או השטח שצמוד לדירתו, אך כנגד זה יפצה בדבר מועט את קופת ועד הבית או יעשה דבר מועיל קטן בחדר מדרגות. 

אם השטח לא רשום על שם הבניין, אלא חלקה אחרת הוא, אין צריך היתר מהשכנים, וגם לא פיצוי – אין להם שום כח בשטח הציבורי שסמוך להם. וכמו כן אין איסור להתנחל שם, אם יום מהימים העירייה תחליט לקחת את השטח לא יועיל ההשתלטות, כך שאין שום בעיה להשתמש בינתיים במקום.

שבוע טוב.

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל