לתרומות לחץ כאן

השאלת רכב למחלל שבת

שאלה:

שלום וברכה . האם יש איסור במסירת מפתחות של רכב פרטי למחלל שבת מומר שכונתו לנסוע בשבת ? האם זה איסור מדרבנן או דאורייתא האם הוא עובר על איסורים לפני עוור – או מסייע- או תרי עברי דנהרא והאם יש חילוק בין בחינם או בתשלום והאם יש חילוק בין שעה לפני כניסת שבת או בשבת עצמה. תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

אין להתיר להשאיל רכב למחלל שבת, זה ממש מסייע לדבר עבירה, ובמקרים מסויימים [שאינה יכולה להשיג רכב אחר] זה גם ממש לפני עיור לא תתן מכשול דאורייתא.

אני תקווה שבהסברה טובה ונכונה מבעוד מועד ולא בשבת עצמה כשהוא כבר צריך את הרכב, תוכל בעז”ה להגיע לתוצאות נכונות.

בהצלחה רבה!

מקורות:

הפוסקים דנו אם מותר להשכיר רכב למחלל שבת כשיודעים שהוא ייסע בזה בשבת. שכן במשנה למלך (פ”ד מהלכות מלוה ולוה ה”ב) כתב בשם הפני משה שאין איסור לפני עיוור במקום שהוא יכול לקנות אצל אחרים, והמשנה למלך חולק משום שהשני שישכיר לו גם עובר על איסור לפני עיוור. ולכן כתב באור לציון ח”ב פרק מג אות ב, כי אם המחלל שבת יכול לשכור מנכרים, מותר להשכיר למחלל שבת.

ולפי זה, במקרה זה שהוא מבקש רק להשאיל, ספק גדול אם גם לדעת הפני משה יהיה מותר, שהרי לא מצוי כלל שאחרים ישאילו לו, ונמצא שאפשר עלול לעבור על איסור לפני עיוור דאורייתא.

ועי’ שו”ת אגרות משה (יו”ד ח”א סי’ עב) שצידד להתיר במקום שהכלי אינו מיועד דווקא לאיסור (כמו במקרה הזה שניתן להשתמש בו ביום חול) וזאת עפ”י המבואר בשביעית שמשאלת אשה נפה וכברה לאשה שאינה נזהרת בשביעית, והטעם משום שאפשר להשתמש בו גם בהיתר, אולם כתב (או”ח ב’ סי’ סב) שאין היתר זה ברור. וראה עוד בקובץ תשובות להגרי”ש אלישיב זצ”ל ח”א סי’ מ’, אבל כאן שהוא מיועד לאיסור ודאי אסור לפי דבריהם.

אמנם יש הסוברים שאין איסור לפני עיור בישראל מומר, יעוי’ בש”ך סי’ קנ”א סק”ו, אבל כאמור לא סומכים על סברא זו אלא בצירוף אחת מהסברות הנ”ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל