לתרומות לחץ כאן

נהג ברכב שאול ונשרף המנוע מחמת חימום הרכב

שאלה:

אני ברשות הרב השואל שליט"א
מרחיב בפרטי השאלה קצת (אולי
אפילו הרבה), אבל אני מקווה
שהדברים יהיו ברורים. אם יש
משהו לא מבורר ניתן ליצור
אתי קשר בדוא"ל שצירפתי.

אשר סיכם עם יעקב שיעשה לו
מכירה של מוצרים באירוע
מסוים בדרום הארץ. בעיקרון
יעקב היה אמור למצוא דרך
להעביר את הסחורה לשם לבדו.
אשר התקשר והציע שיקח את
רכבו שלו, במקום שישכור רכב
והרווח שלו יהיה פחות. יעקב
שאין לו רשיון הגיע אכן עם
חבירו ששון שהוא בעל רשיון.
כאשר הגיעו לביתו של אשר
לקחת את הרכב, אמר הוא ליעקב
(כי אז ששון הנהג לא היה נוכח,
וגם כי אשר מכיר את יעקב ולא
מכיר את ששון), כי מערכת
המיזוג ברכב לא עובדת.
לפני הנסיעה אמר אשר ליעקב
וששון שימלאו מים ברכב וכו'
כדי שלא יהיה תקלה.
יש לציין ולהדגיש כי אותו
יום היה בעל מזג האוויר סוער
במיוחד. מה שגרם לנסיעה
להיות בלתי סבילה בעליל.
הקור היה מקפיא. וגשם שוטף
ירד. וכמובן אדים על שמשות
הרכב. בקיצור, נגררו בנסיעה
בקושי ובסיכון.
למעשה, הם נסעו ברכב רק 40 דק',
ולאחריהם חנו בחניה של בנין
של חבר, ועלו אליו לפני שהם
יוצאים לנסיעה הארוכה לדרום
הארץ.
כאשר הם ירדו חזרה לרכב, הרכב
לא הניע. כמה שניסו ללא
הצלחה.
אחרי יומיים נגרר הרכב
למוסך, לדברי הטכנאי המנוע
נשרף, לדבריו, לא ייתכן בעליל
כי הם נסעו וחנו רגיל וזה לא
עבד, אלא הם נסעו עם חום מנוע
עד שגמרו וחנקו את המנוע,
והראיה שנשרף לא רק המנוע
אלא גם עוד איזה מערכת קרובה
לו, (לא יודע בדיוק השם שלה),
שזה מוכיח על רמת החום
שהמנוע הגיע.
אשר מאמין ליעקב (שאינו הנהג,
אלא ששון הנהג, אבל את ששון
אשר בעל הרכב לא מכיר) כי
באמת הם נסעו וחנו כרגיל.
נותרה איפה אפשרות אחת, קצת
מוזרה, אבל זה המציאות: שהנהג
חנק את המנוע עד השיא, וממש
בשיא הוא עמד בחניה.

בכל מצב, כעת יש מחלוקת לגבי
חיוב הנזיקין, שעומדים על
סכום גבוה מאד.
ששון טוען שלוש דברים: 1. "אני
עשיתי טובה ליעקב, ואני לא
מכיר אותך (כלומר את אשר בעל
הרכב), ולכן אם יש תביעה היא
על יעקב ולא עליי".
2. "הרכב הוא רכב ישן, וכנראה
שהיה לו כבר בעיה מזמן רב של
חום מנוע, ולכן זה עלה לי כ"כ
מהר החום מנוע בנסיעה קצרה
יחסית".
3. "הרכב היה במצב בלתי אפשרי
לנסיעה, ולדעתי רימת אותי
ונתת לי רכב תקול כדי שאני
אקלקל אותו".

יש לציין, שגם יעקב שמכיר את
אשר יודע כי אין כל צד בעולם
שנתנו לו רכב תקול בכוונה
תחילה, אלא רק ששון שהוא היה
בפועל הנהג והוא לא מכיר את
אשר בעל הרכב, חושב וחושד כך.

אשר טוען לששון הנהג, "לקחת
ממני את הרכב בהשאלה, ודין
הוא ששואל חייב גם באונס [וגם
שעשית טובה ליעקב זה לא
מעניין אותי, אתה היית הנהג
בפועל], ואין כאן דין מתה
מחמת מלאכה, היות ופשעת במה
שלא הסתכלת על המחוגים [וזה
גם בהנחה שהרכב היה תקול
בבעיה של חום מנוע, כי יש
מחוג שמראה אם החום מנוע
עולה וכאשר זה קורה צריך מיד
לעצור], וגם אם היה מזג
האוויר קשה, ואדים על
החלונות וכו' וכו', עדיין על
המחוגים היה מחובתך להסתכל,
ואם זה היה בלתי אפשרי לנהוג
כך לדבריך, היה אסור לך לנהוג
כך, אלא לעצור בצד וכדומה"

מה הדין?

חשוב לציין פרט נוסף, ששון
הנהג הוסיף לטעון אחרי טענתו
של אשר, כי בכלל השעונים לא
עבדו. אשר טוען לו שהרי הרכב
עבר טסט חודשיים לפני כן.
ובכל מצב, הוא מוכן לקחת את
הרכב (שעדין לא תוקן) לטכנאי
ולבדוק אם מחוג זה של החום
מנוע עובד, ואם הוא לא עובד,
אזי באמת הוא פטור. אבל בהנחה
שהוא כן עובד – על זה אני צריך
את התשובה לשאלה הנ"ל [כי פרט
זה הוא מציאותי ולא הלכתי].

אני מבקש בבקשה נחוצה תשובה
מפורטת לגבי השאלה, כלומר,
תשובה שתסביר היטב שהיא
הבינה את השאלה כראוי והיא
עונה עליו (שלא יהיה ספק בזה
לאי מי מהצדדים).

כמו"כ לציין מקורות מדוייקים
לפסק.

תודה רבה!!!

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל יש להגדיר כל אחד מהי אחריותו לגבי הרכב: אשר הוא בעל הרכב. יעקב נחשב לשואל על הרכב. היות והשאלת הרכב לא קשורה להובלת הסחורה, אלא יעקב היה צריך להביא רכב מעצמו, ואח"כ הוצע לו הרכב להשאלה.

ששון בעל חסד בלבד, ואין לו שום חיובי שמירה. ודינו שווה לאדם שמבקש מחברו טובה שיסחב עבורו תיק כבד, שאין לסוחב חיובי שמירה.

אם מחוגי הרכב היו מקולקלים, אזי יעקב פטור מדין מתה מחמת מלאכה. אם המחוגים היו תקינים, חייב יעקב לאשר על הנזק שנעשה.

לגבי ששון, אם הרכב היה רכב תקין, וכל אדם שנוהג ברכב מסוג כזה, לא מתעניין במחוג של החום, פטור ששון על נזק הרכב. אם הרכב היה בן גילו של ששון, ונהג שנוסע ברכב מסוג כזה מתעניין בנסיעה מידי פעם במחוגי הנסיעה, וששון לא הסתכל כלל במחוגים, נחשב ששון למזיק בידיים – וחייב.

חשוב לציין: שגם במקרים שניתן לחייב את יעקב השואל או את ששון הבעל חסד, אינם חייבים לשלם מנוע חדש או חלקי חלוף חדשים, אלא צריכים לשלם שווי של מנוע ישן, וחלקי חילוף ישנים. ולכן חיוב הכספי אינו גדול כמו שכתבת בשאלה.

בהצלחה.

מקורות:

יעקב דינו כשואל, ולכן אם המחוגים לא פעלו חשב מתה מחמת מלאכה וכביאור הרמב"ן שהמשאיל פשע שהביא חפץ בעייתי. וז"ל הרמב"ן ב"מ צו ע"ב ד"ה הא דאמרינן: "ויש לומר דשואל ודאי חייב באונסים אבל לא בפשיעה דמשאיל וכאן משאיל פשע בה שהשאילה למלאכה והיא אינה יכולה לסבול אותה". אם מחוגי השעון פעלו חייב השואל גם במקרה שלא אמור הנהג להתבונן בחוגי הרכב, שנזק זה נחשב לאונס – ושואל חייב באונסים.

ששון אינו שומר כלל, אך יש לוודא שאינו אדם המזיק. באדם המזיק מצאנו שאם הזיק תוך כדי הליכה אם אמור להתבונן בדרכים – חייב ואם לא היה אמור להתבונן – פטור. ראה שו"ע חו"מ סימן תיב. ולכן רכב תקין שהנהג לא מתעניין כלל במחוג של החום, היות ולא היה לו להתבונן – פטור. ואם הוא רכב ישן שכל אדם שנוסע בסוג כזה של רכב מתבונן לראות את מצג החום, נחשב ששון לנהג שהזיק בידיים במקום שהיה לו להתבונן וחייב. להחליט אם היה לששון להתבונן צריך לשאול אדם שמבין ברכבים כמבואר בשאלה. אני מעולם לא נהגתי ברכב לכן איני יכול לפסוק בזה.

בברכה

נפתלי בן חיים

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. כתב הרב נפתלי בן חיים שליט"א
    "חשוב לציין: שגם במקרים שניתן לחייב את יעקב השואל או את ששון הבעל חסד, אינם חייבים לשלם מנוע חדש או חלקי חלוף חדשים, אלא צריכים לשלם שווי של מנוע ישן, וחלקי חילוף ישנים. ולכן חיוב הכספי אינו גדול כמו שכתבת בשאלה".

    פרט זה אבקש לו מקור.
    הרי הרכב התקלקל על ידי השואל,
    ולמעשה ה"נזק" לא נמדד במה שהוא "הזיק"
    אלא כמה זה "עולה התיקון" לא כך?
    כלומר, נתתי לך רכב תקין – תחזיר אותו תקין.

  2. כאשר הזיק מכשיר חשמלי ישן ומחמתו צריך הניזק לקנות מכשיר חשמלי חדש, היות ולא ניתן להשיג מכשיר ישן, האם המזיק יתחייב לשלם מכשיר חדש? כל מזיק צריך לשלם רק את מה שהזיק בפועל, ולכן צריך לשום את שווי הנזק. וכמו כן במזיק מנוע של רכב, אם אפשר לתקן את המנוע חייב לשלם דמי תיקון. אבל אם צריך להחליף למנוע חדש, אין חובה לשלם חדש, אלא את השווי שהזיק. וראה בשו"ע חו"מ סימן תג שאם החפץ שניזוק עדיין שווה אין המזיק חייב להביא חדש, אלא שמין את השברים כמה שווים, ועליהם מוסיף בדמים. ולא אומרים שהיות ולקח חפץ תקין שיחזיר תקין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל