לתרומות לחץ כאן

עובד שרשם את התלוש משכורת על שם חבר

שאלה:

שלום וברכה! מסיבות שונות הוצאתי תלוש משכורת ע"ש חבר, לא היה סיכום כלשהו לגבי זה שאתן לו טובת הנאה תמורת הטובה שהוא עושה לי שמרשה לי להוציא תלוש על שמו. כעת הפסקתי את עבודתי עם התלוש על שמו. נצבר קרן פנסיה "על שמו" (הפרשות מעסיק והפרשות מהמשכורת -שלי-) כעת הוא בא וטוען שמגיע לו לקבל את הקרן פנסיה, לא הצלחתי להבין למה ומדוע, וגם הוא לא הצליח להסביר.. רק אמר לי שהוא שאל "דיין" והוא אמר לו שיש מקום לפשרה או משהו כזה. רצוני לשאול האם יש צד בעולם שההפרשות לקרן פנסיה שייכות לו?

תשובה:

שלום וברכה,

אם הרישום על שם החבר סיבב לו נזק או גרמת הפסד, יש לדון האם זכאי החבר לקבל את ההפסדים שהגיעו לו. אבל אם אין שום הפסד או מניעת רווח לחבר, ולא סוכם מראש על פיצוי עבור הטובה, אני לא רואה סיבה שהקרן פנסיה תהיה שייכת לחבר, ולא לעובד. אולי כדאי שישוב לדיין ויקבל הסבר מתאים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הוא טוען שכיוון שבלעדיו (אם לא היה נותן לי רשות לעשות את התלוש על שמו) לא היה לי את הפנסיה, הרי שמגיע לו (לפחות חלקית), מכיוון שזה רווח של שילוב של שנינו.
    יש ממש בטענה הזו?
    לפי זה אולי מגיע לו גם חלק או כל המשכורת שהרי זה נוצר רק בשילוב של שנינו?

  2. ברשות רבני בית הדין, אשמח להבין את הפסק הזה, הרי בעצם זה שהמעביד הפקיד את הכסף לטובת החבר, הוא זיכה לחבר את הכסף של הפנסיה, כעת מבחינת קופת הפנסיה הם חייבים את הכסף אך ורק לחבר והם לא מכירים את העובד, נמצא שהחבר קיבל מתנה בלי שום תנאים מוקדמים.
    הא למה הדבר דומה, ראובן (המעביד) חייב לשמעון (העובד) כסף, שמעון סיכם עם ראובן שבמקום לפרוע לו את הכסף הוא יזכה את הכסף ללוי (החבר), וילווה אותו ליהודה (קופת הגמל) בשם לוי, לוי שמח במתנה שקיבל ויאכל הלה וחדי, מי מחייב אותו להחזיר את הכסף לשמעון אחר שזיכו לו אותו שלא בפניו בלי שום תנאים?
    אודה מאד על הבהרת הרבנים שליט"א

  3. הקרן פנסיה הוא חלק בלתי נפרד מהמשכורת שזכאי העובד. והמשכורת יחד עם הפנסיה שנרשם על שם לוי, לא ניתן לו במתנה אלא נרשם על שמו, ולכן לא זכה לוי בפנסיה, אלא הרי כשליח להעביר לו את הכסף. וכשם שבמשכורת לא זכה לעצמו, וצריך להעביר לעובד, כן הדין בפנסיה.

  4. שלום וברכה,
    א. האם זה רק לגבי הפרשות עובד ומעביד לפנסיה או גם לגבי קרן הפיצויים שהמעביד מפריש בכל חודש?
    ב. במקרה שזה שעבד באופן פיקטיבי על שמו של החבר הפסיק לעבוד על שמו, ואותו אחד שעל שמו נרשם התלוש התחיל לעבוד בעצמו באותו מקום עבודה, ונצבר באותו קרן פנסיה (שנוסדה עבור העובד הקודם) כספים שכעת שייכים לחבר שהתחיל לעבוד בעצמו (בסוף גם הוא הפסיק לעבוד), האם יכול העובד הראשון לדרוש מהחבר למשוך את כספי קרן הפנסיה (דבר שכרוך בתשלום מס של 35 אחוז בשונה ממצב שמושכים את זה בגיל הפרישה) מה שיגרום לחבר להפסיד 35 אחוז מהכספים שנצברו עבורו או שהוא צריך לשלם לו את ה35 אחוז שהפסיד, (הצד שיכול לדרוש ממנו ללא לשלם את ה35 אחוז הוא כיוון שהקרן נוסדה בעצם עבור הראשון והוא הבעלים שלה)?

  5. א. כל הזכויות של העובד שייכים למי שעבד בפועל ולא למי שנרשם עליו התלוש.
    ב. העובד שרשום עליו התלוש לא אמור להפסיד את חלקו ולכן לא ניתן לחייב אותו למשוך ולהפסיד לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל