לתרומות לחץ כאן

שברתי פלאפון שהיה מונח בעמדת הטענה

שאלה:

שלום! אם מישהו הניח פלאפון בעמדת הטענה שבמקומי, וכשקמתי או הסתובבתי הפלאפון נפל ונשבר, כיוון שהיה מונח בצורה לא כ"כ יציבה, האם אני חייב בתשלומין? אשמח לנימוק/ מקורות

תשובה:

שלום וברכה,

פלאפון שהונח בעמדת הטענה כראוי, ונתקל אדם והפיל פלאפון ונשבר – חייב המזיק. ואם הונח הפלאפון במקום שלא מקובל להניח פלאפונים. או בצורה שלא מקובל להניח, ונתקל אדם ושבר את הפלאפון – פטור המזיק.

בהצלחה.

מקורות:

המניח חפציו ברה"ר ברשות והזיקו או שניזוקו

במשנה ריש המניח (ב"ק כז, א) המניח את הכד ברה"ר ובא אחר ונתקל בה ושברה, פטור. ואם הוזק הנתקל בחבית, בעל החבית חייב בנזקו. אומרת הגמרא שהיה מקרה במערבא ששבר אדם חבית חברו דרך הילכו וחייבו רבא לשלם את הנזק. ומבארת הגמרא שחיבו 'דקרנא דעצרא הוי, דכיון דברשות קעבדי איבעי ליה לעיוני ומיזל' פרש"י קרן זוית הסמוכה לבית הבד, שמנהגם היה כן כשהיתה בית הבד מליאה בני אדם היו הבאים מושיבים כליהם ברשות הרבים וממתינים עד שיצאו אלו.

מבואר שאם הניח במקום שאין לו רשות להניח, פטור המזיק, וחייב בעל החבית על נזקי אחר. ואם הוא מקום שפעמים רגילים להניח חביות המזיק חייב.

ויש להקשות שבגמרא לקמן (ל, א) אמרו כל אלו שאמרו מותרין לקלקל ברשות הרבים, אם הזיקו חייבים לשלם. וכן נפסק בשו"ע סימן תיד ס"ב. וקשה מ"ש חבית בקרנא דעצרא שמותר לו להניח ואם נשברה החבית חייב המזיק, ואם הוזק בה פטור בעל החבית כיון שהניח ברשות. ואילו במוציא זבלים לרה"ר אפילו שיש לו רשות חייב בעל הזבלים.

תלוי אם הניח במקום המיוחד לכך או לא

בתוספות תלמיד ר"ת ור"א תירץ שבקרנא דעצרתא משמע שהיה מקום אחד מיוחד לגמרי לכך להניח שם חביות בשעת הגיתות, ולא דמי לההוא ברשות, דהתם לגבי פותקין על מנת כן יש להם רשות שאם יזיקו יהיו חייבים לשלם, עכ"ל. היינו שטעם הפטור בקרנא דעצרתא לא רק משום שיש לו רשות להניח, אלא גם משום שמניח במקום המיוחד לכך, לכן פטור. וכן נראה מלשון המחבר (תיב, ב) "הניח את הכד במקום שיש לו רשות להניחו כמו במקום פנוי שלפני בית הבד שפעמים מניחין שם כדין כשבית הבד מלא או כיוצא בו ובא אחר ונתקל בו ושברו חייב, ואם הוזק בו המהלך, בעל הכד פטור" מבואר שלא די במה שהניחו ברשות אלא מדובר ג"כ שהניחו במקום הפנוי המיוחד לכך שפעמים מניחים שם חביות.

ובביאור הדברים נראה שהמוציא זבלים לרה"ר כדי שידרס תחת רגלי בנ"א, כיון שניתנה לו רשות להניח בכל מקום ברה"ר, אין לנו לחייב את כל ההולכים ברה"ר שיזהרו בכל מקום שהולכים שילכו בזהירות ולא יזיקו ולא יוזקו הם. משא"כ בקרנא דעצרתא שמניח במקום הפנוי לפני בית הבד, כיון שהוא מקום מסוים שייך לומר לבנ"א שבמקום פלוני כשהולכים שם שיזהרו שלא יזיקו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל