לתרומות לחץ כאן

הורים שמוצאים את הילד מהגן פרטי באמצע שנה

שאלה:

יש לנו ילדה בגן פרטי שהכנסנו בערך חודשיים אחרי תחילת שנת הלימודים, היו בגן 5 ילדים היום יש 11, אנחנו רוצים להוציא את הילדה מהגן, והודענו חודש מראש, אבל הגננת דורשת שנשלם את כל השנה וכולל את החודש של החופש הגדול שלא לומדים. בחוזה שלה היא לא ציינה סעיף לגבי עזיבה מוקדמת אלא רק כתבה שהתשלום נפרש ל12 חודשים. כיום היא דורשת מאיתנו לשלם: את חצי החודש שאנחנו עוזבים, את החודש אחריו ואת חודש החופשה. עליי לציין שעם כניסת הילדה לא היה שינוי בגן מבחינת הוצאות – יש 2 מטפלות, שכירות אותו דבר, הילדה לא תפסה מקום של ילד אחר נכנסו 11 ילדים והתפוסה היא 12. רצינו לברר מבחינה הלכתית מה החיוב שלנו אם חתמנו על חוזה שלא מציין בשום אופן קנס על עזיבה?

תשובה:

שלום וברכה,

נהוג בגן פרטי שילד שעוזב את הגן באמצע שנה, משלם חודש נוסף – חודש אחר העזיבה של הילד. [לפי הלכה היה צריך לשלם עד סוף השנה, אלא שהמנהג מיקל לשלם חודש נוסף בלבד].

לכן גם אם לא צוין בחוזה סעיף של עזיבה יש לנו ללכת אחר המנהג, והיות והמנהג לשלם קנס חודש נוסף, חייבים לשלם זאת. התשלום בהלכה אינו מתפרש לקנס אלא תשלום של שכירות פועלים. ראה מקורות.

כמו כן יש לשלם את החודש של החופש אבל לא במלואו, אלא ביחס לפי החודשים שהיה הילד בגן. למשל אם היה חמשה חודשים יש לחלק את החופש למספר חודשי הלימודים של השנה, וישלם חמשה חלקים.

העובדה שהילד לא תופס מקום של ילד אחר לא משנה את הדין. ראה מקורות.

בהצלחה. 

מקורות:

מעיקר הדין אדם ששכר מלמד לשנה אינו יכול לבטל את המלמד באמצע השנה, אלא חייב לשלם לו עד סוף השנה. [ראה שו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א]. וכמו כן אם שכרו גננת פרטית לשנה, חייבים לשלם עד סוף השנה. אלא שרבים המקרים שיש אי התאמה בין הילד לגננת, או משיקולים צדדים שיש צורך להוציא את הילד באמצע שנה, וכדי שלא לקבול את ההורים לשלם עד סוף השנה, נהוג להקל על ההורים שישלמו חודש אחד נוסף מעבר לחודש העזיבה. ולכן התשלום החודש הנוסף הוא מחויב לפי ההלכה, והמנהג לשלם על חודש נוסף הוא רק להקל ולא להחמיר.

העובדה שהביטול הילד לא לקח שום מקום של ילד אחר לא משנה את הדין כמבואר ברמ"א שם, שבין הגננת מטפלת ואדרבה מעדיפה שיהיה לה ילד נוסף ותקבל עוד שכר. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. קרה לנו מקרה דומה שסיכמנו מראש! שנוציא את הילדה באמצע השנה ומה שאמרו לנו בגן אז, היה שנצטרך להודיע חודש מראש
    ואחרי שחתמנו חוזה בדירה מרוחקת והודענו להם שעוד חודש אנחנו רוצים להפסיק את הגן, הם דרשו תשלום של חודש נוסף ואת החופש,
    והם טוענים שלא אמרנו להם מראש
    מה אפשר לעשות במקרה כזה?

  2. אם ברור לכם שהודעתם מראש אתם לא צריכים לשלם חודש נוסף. ולגבי החופש יש לשלם עבור החופש באופן יחסי לפי מספר החודשים שהייתם בגן.

  3. על ביטול בגן פרטי או מטפלת מקובל שמשלמים חודש נוסף אחרי הביטול. אם יש הזנחה חמורה צריך לשמוע את הצדדים, אם אכן מדובר שהזנחה מאוד חמורה, אין חובה לשלם, אבל כדי להחליט בזה צריך לשמוע את שני הצדדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל