בדק ביום י”ג ונזכר ביום י”ד – האם חוזר ובודק?

רבני בית ההוראה
ח' אדר א' ה'תשע"ט

שאלה:

פסק המשנ”ב שמי שבדק חמץ ביום י”ג ניסן ביום חייב לחזור ולבדוק בלילה לאור הנר. ב’ עוד פסק שמי ששכח לבדוק לבליל י”ד ידוק בי”ד ניסן ביום. ומעתה יש לשאול מה הדין מי שבדק ביום י”ג ושכח לקיים את הדין של המשנ”ב לחזור ולבדוק בלילה ונזכר בי”ד ניסן ביום האם הוא צריך לחזור ולבדוק ביום י”ד ? [וכמו כן אם נזכר בתוך המועד ביום האם יש ענין שיחזור אז ויבדוק ?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה יפה מאוד.

לכאורה יש לתלות נדון זה במה שנחלקו הראשונים והובא בב”ח ועוד שם בסי’ הנ”ל, במי שבדק בליל י”ג ולא ביום י”ג, האם גם הוא חייב לחזור ולבדוק, ושורש הספק, הוא האם מה שחייבוהו לחזור ולבדוק זה משום שהבדיקה לא נעשתה באופן מספיק יעיל, או משום שחביבה מצוה בשעתה וכיון שעוד לא הגיע זמן חיוב המצוה מעיקר הדין, לא חל על מעשיו דין ותורת בדיקת חמץ. שכמו כן ניתן לומר בנדון שלך, שאמנם מבחינת יעילות הוא עושה עכשיו אותו דבר, אבל אם לא חל על מעשיו דין בדיקת חמץ הרי שעליו לחזור ולבדוק. וכיון שהמשנה ברורה הכריע סי’ תלג ס”ק א שאינו צריך לחזור לבדוק, נראה שכך גם במקרה שלפנינו.

מקורות:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *