לתרומות לחץ כאן

תפילין של יד או ראש? מה קודם?

שאלה:

שלום מה יותר חשוב תפילין של יד או ראש? אם אדם יכול לקנות רק אחד מה יקנה?

תשובה:

בענין זה כתב בס' לקט הקמח החדש סי' כה כך:

ידו משגת לתפילה אחת

א) מי שאין ידו משגת לקנות תפילין של יד ושל ראש גם יחד, אלא אחד מהם בלבד, יקנה של ראש תחילה (שו"ת דבר משה [אמארילייו] ח"ג סי' א, מובא בשערי תשובה סוף סק"א, בס' בתי כנסיות סי' כו, ובשלמי ציבור דף לו ע"א אות א). ומשום דשל ראש מקודש טפי, ומשמע שכן דעת המלבי"ם (סי' כו לב הארץ סעי' א, ארץ יהודה סק"א).

אמנם התורת חיים ([סופר] סי' כו אות א) מסופק בדין זה, וכתב, דמה שמברך ב' ברכות על של ראש אין זו סיבה להקדים, ולא חשיב מחמת כן דהתפילין של ראש מקודשין יותר. כמו כן הביא דבישועות יעקב (סק"א) כתב דמדברי הרא"ש (הל' תפילין [מנחות] סוף סי' טו) אין להכריע, אבל מהטור (סי' כו) משמע דיקדים של ראש, ע"ש בתורת חיים.

 

לדעת היפה ללב (סי' כו סק"א) יקנה של יד תחילה, משום שהקדימה הכתוב לשל ראש (ראה שמות יג ט, טז. דברים ו ח, יא יח), ומשום דדרשו חז"ל "כל זמן שבין עיניך יהיו שתים" (מנחות לו ע"א). עוד כתבו אחרונים (ר"ד ערמאה, ע"ד הרמב"ם הל' תפילין פ"ד, דף כא ע"א ד"ה חולץ), דלכתחילה יש להקפיד שלא יהא עליו של ראש לחוד, משום דהשי"ן שעל ראש והדל"ת בהרצועה הוא ביחד "ש-ד". ועוד טעם נאמר בזה, מובא גם בכף החיים (סק"ה), ובמאסף לכל המחנות (סי' כו סק"א). וכן דעת מנחת אהרן (כלל ח ס"ב דף לג ע"א).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל