לתרומות לחץ כאן

נמצא מום במקח והמוכר רוצה להחליף ולא לבטל את המקח

שאלה:

קנה מדחום בבית מרקחת והמד חום אינו פעיל, והקונה רוצה את הכסף חזרה כדין מקח טעות שבטל המקח. האם יכול המוכר להחליף ולהביא מוצר זהה ולא להחזיר את הכסף?לכאורה חייב המוכר להחזיר את הכסף ולא להחליף בחפץ אחר משום שחפץ אחר חשיב פנים חדשות ועל חפץ זה לא עשה קניין ואינו חייב לקבלו . וכמו שפסק הראש בתשובה בסימן רלב שאם יכול לתקן, יתקן וכתב בדרכי משה שם בשם הר”י מיגאש דזה דווקא שיכול לתקן וישאר החפץ כמו שהוא אבל אם ישתנה החפץ אזי חשיב פנים חדשות באו לכאן. ולדידן הגם שמביא לו חפץ זהה חשיב פנים חדשות וכדמוכח שאפילו כותל שמחויב המוכר להחליפו, ויכול להחליפו ולבנות כותל אחר זהה כמותו חשיב פנים חדשות

תשובה:

שלום וברכה,

בשו"ע סימן רלב סעיף ד – ה מבואר שמום שנמצא במקח בטל המקח, ואין הקונה יכול לדרוש שיפחתו לו מהדמים, ואין המוכר יכול לדרוש להביא חפץ חילופי.

אלא שדברי השו"ע נאמרו דווקא בקנה בית זה או חפץ זה ונמצא בו טעות שהמקח בטל, ואין יכול לבנות לו בית או להביא חפץ חילופי. מאחר והמקח היה על דבר זה, וכאשר נמצא בו מום בטל המקח. אבל כאשר הקניין לא היה על חפץ זה, אלא ביקש סוג כזה של חפץ, למשל אם ביקש מכשיר חשמלי מחברה פלונית, ובחנות עומדים כמה מכשירים זהים, והקונה רוצה מכשיר כזה וכזה, ולא משנה לו איזה מכשיר מהמכשירים יביא לו המוכר. מקח כזה נחשב בחז"ל ל'פסיקה ביש לו' – שפוסק על חיטים ולא משנה איזה חיטים יביא. במקח כזה שנמצא בו מום, אין הקונה יכול לדרוש החזרה כספית, ויכול המוכר להביא לו מותר זהה אחר. מאחר והמקח לא נעשה על חפץ פלוני אלא על דגם פלוני, ולכן המקח יחול מעתה על חפץ אחר זהה לחפץ הראשון.

בהצלחה.

מקורות:

כן כתב בספר פתחי חושן חלק גנבה ואונאה פרק יג סוף הערה יז. משום שמקח הנ"ל נחשב פסיקה ולא מקח על החפץ הזה. והוסיף וכתב שגם כך המנהג שהמוכר מחליף, ובדיני מומים המבטלים הולכים אחר המנהג כמבואר בשו"ע שם סעיף ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל