אכילה לפני קריאת המגילה במוצאי תענית

רבני בית ההוראה
ז' אדר א' ה'תשע"ט

שאלה:

בסד שמעתי שיש עניין שבמוצאי תענית אסתר להמשיך את התענית בתוך קריאת המגילה,ויש להימנע ככל באפשר משתיה חמה או עוגיה עד אחרי קריאת המגילה. הדרשן לא קיבל את טענת המתפללים שזה קשה ואיך פתאום טענת חולשת הדורות לא תופשת כאן? 1. מה עושים ? 2. האם זה חסידות או מעיקר הדין ?

תשובה:

שלום וברכה

אדם חלוש ביותר מפורש בהלכה שיכול לטעום מעט, אבל באופן רגיל החמירו בענין זה יותר מבשאר טעימה לפני קיום מצוה.

מקורות:

מקור הדין שלא לאכול קודם קריאת המגילה, הובא במגן אברהם בסי’ תרצב ס”ק ז מדברי התרומת הדשן לגבי קריאת שמע של ערבית, ושם הרי התירו למעשה טעימה קלה של פירות וכדומה, ודברי התרומת הדשן שמחמיר בזה לענין ק”ש לא התקבלו להלכה.

אכן בלבוש סו”ס תרצב כתב “תיקנו חכמים שלא לאכול קודם המגילה כדי שלא יבוא לבטלה”, ונראה מדבריו שאכן יש כאן תקנה מיוחדת מעבר לשאר אכילה לפני קיום מצוה, כאותן שהזכרת. ובאליה רבה שם ביאר בטעם הדבר, שהואיל ולאחר התענית אנשים רעבים, יש יותר חשש שמא ימשך באכילתו וישכח לקרוא מגילה.

ומכל מקום אדם שהוא חלוש ביותר רשאי להקל לטעום מעט לאחר ערבית קודם קריאת המגילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *