לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

היחס למדינה לשיטת הרבי מסאטמר זצ"ל

שאלה:

מה פירוש קם על השם ועל משיחו 2 האם נעון שמי שגר בארץ ישראל הוא לא בגלות כי הגדרת גלות שלא נימצא במקום מוצאו? 3מה משנה ם נאמר עקבתא משיחא או אתחלתא דגאולה? 4 לכאורה הגדרת שלטון זה הקמת קבוצה שתנהל את אורחות חינו אז עם כל לשיטת סאטמר מה אסור בזה אפילו בעבודה עם לא יהיה מנהל יהיה בלאגן? אשמח לביאור תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה כל השאלות שלך מכוונות לאותה נקודה. שיטת סאטמר היא שכאשר הניהול של עם ישראל בארץ הקודש הוא באופן המנוגד לחוקי התורה ולהשקפת התורה, והשלטון מרבה חילולי שבת פריצות וכל תועבה, הרי שזה חילול ה' מאין כמוהו ועדיף היה לנו להשאר בגלות או לתת את השלטון לנכרים, ולא יגרם דבר נורא כזה. לדעת הרבי מסאטמר זצ"ל מדינה כזו בהכרח לא באה מהקב"ה כחלק מהליך הגאולה אלא מהסיטרא אחרא.

ההבדל בין עקבתא דמשיחא לאתחלתא דגאולה הוא פשוט, האם אנחנו עכשיו בשיא החושך או כבר בתהליך של הגאולה עצמה, ההבדל הוא כיתרון האור מן החושך.

לגבי מי שגר בארץ ישראל, אם גלות זה רק מקום מגורים פיזי אזי אתה צודק, אבל כיון שהגלות הוא גם ובעיקר מצב רוחני, הרי שעדיין אנחנו בגלות ומייחלים לבוא הגאולה השלמה.

אין בכל הנ"ל הבעת דעה רק הסבר למה ששאלת בענין שיטת סאטמר.

ערב טוב ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודנ רבה רק לחידוד הדברים לכאורה שיטת סאטמר היא בין שלטון כשר ביו טמא אסור ולכןנאני שאלתי בכול דבר הכי קטן יש מנהל אם כן חייב שלטון אס למה אסר? האם בכתובים מובא המושג גלות גם על מצבו הרוחני של עם ישראל או רק על מקום פיזי? שוב תודה וסליחה על האריכות!

  2. לא הבנתי מה לא הובן… ברור שצריך שלטון, אבל לא כפרני! מבחינת הרבי מסאטמר עדיף שלטון גוי.
    ברור שהחלק המשמעותי ביותר של הגלות הוא החלק הרוחני, ראה נוסח תפילת מוסף של יום טוב ועוד ועוד… הידות היא כלל לא לאום, היא דת, כך שהארץ כמולדת חילונית היא חסרת משמעות, כל המשמעות גם של המגורים הפיזיים היא רק בגלל שהיא ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה.

  3. אם הממשלה היתה לרוח התורה הוא היה שמח מאוד, למה אתה חושב שהיה מתנגד? נכון שהתנגד לעצם הקמת המדינה נגד רצון האומות, שזה סותר את השלוש שבועות שנשבענו שלא לעלות בחומה, אבל זה כבר נעשה ואינו רלוונטי כרגע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל