לתרומות לחץ כאן

עירוב צורת הפתח בשבת

שאלה:

שלום וברכה! לעניין טילטול בשבת כשיש עירוב (חוט המקיף את העיר) האם אפשר לסמוך על כך? והאם זה נכון שאין שום פוסק ספרדי מתקופת הראשונים שמתיר זאת?

תשובה:

שלום וברכה

זה ודאי לא נכון… צורת הפתח נחשבת מחיצה לכל הדעות, אלא שיש בענין זה פרטים שונים שבהם נחלקו, למשל, לדעת הרמב"ם המובא בשו"ע בסי' שסב סעי' י, צורת הפתח מכל ארבעת הצדדים מועילה רק בפירצה שהיאפחות מעשר אמות, ובדעתו נחלקו האחרונים: החתם סופר או"ח סי' פח מבאר שגם לדעת הרמב"ם מועילה צורת הפתח מכל ארבעת הצדדים אפילו הפרוץ מרובה על העומד, ובלבד, שכל צורת פתח בפני עצמה לא תהיה יותר מעשר אמות – 5 מטר, אבל אם היא יותר מכך, צריך שיהיה העומד – מחיצות ממש – מרובה. ונמצא שגם לדעת הרמב"ם ניתן להקיף עיר שלמה בצורות הפתח אלא שצריך שלא יהיה ביניהם 5 מט'. ואילו החזון איש עירובין סי' טו סובר שלדעת הרמב"ם כאשר הפירצה היא יותר מעשר אמות צריך מחיצה ממש לדעת הרמב"ם ולא יועילו צורות הפתח, וכן על זה הדרך הרבה מאוד מחלוקות כיצד יש לבצע את העירוב לכל שיטה ושיטה, אבל עצם המושג צורת הפתח שהוא נחשב מחיצה זו הלכה שאין בה חולק, המחלוקות הן בפרטים ובזה צריך תמיד מומחה לעירובין כדי לבצע את העירוב בצורה הכי מהודרת לכמה שיותר שיטות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בני תורה רבים נמנעים מלטלטל בגלל הנדונים הרבים שיש בעירוב, ובעיקר זה נכון במקומות שהעירוב נאלץ להשתמש בקולות שונות, כמו מקומות שיש אנשים חילונים שאינם מודים בעירוב ועוד, אבל ככלל, אם העירוב מפוקח כהלכה זו רק חומרא והידור ומעיקר הדין מותר.

  2. לגבי עצם הנדון אם ים נחשב מחיצה [וכגון שרוצים להשתמש בו רק בצד אחד שאין את הבעיה הנ”ל], יש בזה הרבה תנאים וקשה לבדוק זאת, צריך שיהיה בו גובה עשרה בתוך ד’ אמות, ראה פרטי דין זה במגן אברהם שם ס”ק ל, ובחיי אדם כלל עא סעי’ טו, ואף שבעומק הים ודאי יש שיעור זה, ראה שער הציון שם ס”ק צג שזה כבר לא מועיל וצריך שזה יהיה בשפה עצמה.
    כמו כן אם הים עלול להציף את החוף בגאות וכדומה זה כבר מבטל את המחיצה, וממילא בצירוף השער הציון הנ”ל זה כמעט בלתי אפשרי שיועיל.

  3. אני מאוד מודה לך כבוד הרב אף אחד לא ענה לי תשובות כאלה מבוססות מדויקות ומפורטות ברוך ה' שזכינו בדורנו לבקיאות כזו בהלכה פשוט אין מילים בפי שתמשיכו להגדיל תורה ולהאדירה.. באמת תודה רבה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל