לתרומות לחץ כאן

הבדלה בדברים לפני תפילת ערבית במוצאי שבת

שאלה:

לעניין היתר מלאכה בהבדלה לפני תפילת ערבית במוצאי שבת: מה הגדר של הבדלה בדברים ללא שם ומלכות: יאמר "המבדיל בין קודש לחול" או שצריך להוסיף מילת "ברוך"- "ברוך המבדיל בין קודש לחול"? האם הבדל זה מעכב בדיעבד? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בדין זה?

תשובה:

אומרים ברוך המבדיל בין קודש לחול, ולכתחילה יאמר כל הנוסח רק בלי שם ומלכות, כלומר ימשיך בין אור לחושך וכו' ויסיים ברוך המבדיל בין קודש לחול. הנוסח צריך להיות של ברכה, רק בלי שם ומלכות.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. בהלכה הספציפית של הבדלה לצורך מלאכה בלי דם ומלכות:

    לשון בעל השולחן ערוך היא המבדיל בין הקודש ובין החול ובמשנה ברורה מביא מספר הלבוש לומר ברוך המבדיל בין הקודש ובין החול-

    לפי זה האם מילת "ברוך" בהתחלה מעכבת?

    האם תוספת ה' הידיעה כפי שהבאתי מלשון השולחן ערוך וספר הלבוש המובא במשנה ברורה במילים הקודש והחול מעכבת?

    האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בדין זה?

  2. רק להבהרה ברשותכם:

    בדיעבד גם אמירת המילים "המבדיל בין קודש לחול" או

    בתוספת האות ה"א

    "המבדיל בין הקודש ובין החול"-

    רק המילים הללו בלבד בלי המילה "ברוך" כלל בהתחלה וללא שם ומלכות,
    ללא המשך ברכת המבדיל הארוכה-

    מתירה לעשות מלאכה ללא הבדלה בתפילה או על הכוס גם לפי האשכנזים וגם לפי הספרדים או התימנים?

  3. בפסקי תשובות סי' רצט הערה 102 מדייק מלשון השו"ע בסי' רצט שזה לא מעכב, אבל ודאי לכתחילה יש לומר תיבת ברוך, ולכתחילה גם לומר את כל נוסח הברכה רק בלא שם ומלכות, כלומר להמשיך בין השביעי וכו ולסיים ברוך המבדיל בין קודש לחול, ראה קיצור שו"ע סי' צו ועוד.

  4. לפי זה, מאד תמהתי למה השולחן ערוך שם וכן הלבוש המובא שם במשנה ברורה נוקטים נוסח בתוספת האות ה"א: "המבדיל בין הקודש ובין החול" ולא "המבדיל בין קודש לחול"?

  5. אבל אני מבין שברור בכל מקרה שלא שייך לחשוש שהנוסח עם תוספת האות ה"א:
    ("בין הקודש ובין החול" ולא הנוסח המקובל "בין קודש לחול")
    מעכבת בדיעבד?

    למרות שזו לשון השולחן ערוך עצמו והמשנה ברורה בשם בעל הלבוש?

  6. אם כך, מדוע המשנה ברורה בשולחן ערוך סימן רצט סעיף י' סעיף קטן ל"ה כותב במפורש וזה לשונו:

    (לה) בין הקודש וכו' – וא"צ (ואין צריך) לומר כל הלשון של הבדלה.

  7. כלומר גם בתוך פוסקים בני אשכנז מצינו שחולקים על המשנה ברורה וסוברים שצריכים לומר את כל הנוסח המלא של הברכה שכתבתי בהמשך רק בלי שם ומלכות?
    ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה.
    ולחתום:
    ברוך המבדיל בין קודש לחול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל