הנהגה טובה מתי נחשבת נדר?

רבני בית ההוראה
ב' אדר א' ה'תשע"ט

שאלה:

בס”ד אם חשבתי לעצמי שכיוון ואני רוצה להפסיק לקום מאוחר מוטב יהיה אם אלך אשתדל לישון ב11 או 12 כך שיהיו לי 8 שעות שינה ואוכל לקום בזמן לתפילה. וככה השתדלתי ללכת לישון במשך ג’ לילות. האם במקום כזה, שיש בזה עניין של מצווה, זה נחשב כנדר או שמא כהשתדלות בשביל לקום מוקדם? ובכלל, אודה לרב אם יוכל לפרט לי מה הדין בהנהגה טובה שיש בה עניין למיגדר מילתא, ומה ההבדל בין הנהגה שכזאת לבין השתדלות שאינה בגדר נדר. אני מסתבך בעניינים האלה ומגיע הרבה פעמים לבלבול.

תשובה:

שלום וברכה

זה לא נדר, שכן ברור שלא היתה לך כוונה לקבל זאת כהחלטה קבועה ומחייבת אלא כהשתדלות בלבד, שהרי לא ניתן להתחייב על כזה דבר. הנהגה טובה הופכת לנדר רק כאשר אדם מחליט כך לעשות קבוע, והופך זאת כמשהו מוחלט ומחייב. הרי כל אחד מאיתנו משתדל להיות טוב בכל מיני תחומים, האם יעלה על הדעת שהכל הופך לנדרים….

מקורות:

 

6 תגובות

  • אהד:

    תודה רבה.
    למען הסר ספק, העניין הוא שהייתה לי בעיה בהפקדה על קימה בבקרים בזמן והייתי מפסיד תפילות, לכן רציתי איזו דרך לצאת מהבעיה, ולכן החלטתי במחשבה ללכת לישון מוקדם כנ”ל, השאלה האם במקום כזה שיש מקום לומר שהיה ברצוני לנהוג כך בצורה קבועה לכל הפחות עד שתחלוף הבעיה, האם יש בזה עניין של נדר או מנהג טוב שיש בו סייג וצריך התרה, וזו לא רק השתדלות גרידא?
    ומחילה, אבל אני גם רוצה בבקשה לשאול האם הדין שונה כשאני רוצה לתקף את ההחלטה שלי לקום מוקדם ע”י תנאי, כגון, שאמרתי לעצמי בלב שאם אני לא מצליח לקום בזמן אז אני נמנע מלאכול משהו מסוים או לשתות משהו מסוים, ונהגתי כך שלוש פעמים ולא אמרתי בלי נדר?

  • רבני בית ההוראה:

    במקרה כזה שקנסת את עצמך זה כבר יותר נשמע כנדר.

  • אהד:

    תודה. אז אחרי ג”פ אני אצטרך התרה? בדברים של התחזקות במצוה/למיגדר למילתא, בלי שמוציא בשפתיו?

  • רבני בית ההוראה:

    אם זה יהיה מתוך כוונה לנהוג בקביעות.

  • אהד:

    תודה. ומחילה אבל רציתי לשאול אם זה גם ברצון לנהוג כן לתקופה מסוימת או לפחות לא לתמיד? שוב תודה ומחילה

  • רבני בית ההוראה:

    זה כבר נהיה נדר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *