לתרומות לחץ כאן

טעה והתפלל מנחה פעמיים, האם עולה לו לשם ערבית?

שאלה:

שלום כבוד הרב שאלתי היא כזו התפללתי מנחה היום בל שבט ואיך שסיימתי עמידה הסתפקתי אם אמרתי יעלה ויבוא ידוע לי הדין בה אז חזרתי להתפלל וכשסיימתי מנחה שנייה זה כבר היה לקראת סוף בין השמשות ואז נזכרתי שאמרתי יעלה ויבוא בתפילה הראשונה ולא הייתי צריך להתפלל פעם שנייה
שאלותיי הן 1 האם הברכות היו לבטלה
2 ב האם יצאתי ידי חובה תפילת עמידה של ערבית במצב כזה ? מקווה מאוד שלא נכנסתי לבלאגן יותר גדול ממה שהייתי

תשובה:

שלום וברכה

נראה שיש להתפלל ערבית, ולא הועילה תפילת מנחה זו שהתפללת בטעות.

מקורות:

כך כתב בס' לקט הקמח החדש סי' קח אות כט [על פי המהדורה החדשה העתידה לראות אור בקרוב בעז"ה]:

מי שהתפלל מנחה גדולה, ושכח והתפלל שוב קודם בין השמשות, ושכח להתפלל מעריב, והוא בימות הקיץ שנהוג להתפלל מעריב מבעוד יום בציבור כדעת רבינו תם, ואף הוא רגיל בכך, ובאותו היום לא היה בבית הכנסת, אם אמרינן דכיון שרגיל להתפלל מעריב מבעוד יום והרבה קודם בין השמשות, ואם היה מתפלל את התפילה השניה לשם מעריב היה מהני לפי מנהגו, הכא נמי יצא ידי חובת ערבית בתפילה זו שהתפלל קודם בין השמשות, או שמא כיון שהתפלל תפילה זו לשם מנחה, ועדיין לא הגיע עיקר זמן מעריב שהוא בצאת הכוכבים, לא מהני, וצריך להתפלל תשלומין לתפילת ערבית אחר שחרית למחרת:

הנה, אם מתפלל ביחידות צריך לדקדק שיתפלל מעריב בזמנו, ועיין בסימן צ' (סעי' ט), במפרשים ובדברינו שם (אות מו). ומכל מקום, אם גם ביחידות התפלל מבעוד יום כיון שהציבור התפללו כבר ונעשה כלילה, וכמבואר בהלכות נדה (סי' קצו סעי' א) שגם לספירת ז׳ נקיים הולכין בתר מעריב של ציבור, אם כן, בודאי יצא. ועיין בחידושי הרז"ה ([וולף] שיעור בין השמשות סי' יג).

מכל מקום בנידון דידן, לפי המבואר לעיל אות כ' ואות כ"א, שאם התפלל לשם תפילה אחרת, לא יצא, הוא הדין כאן, כיון שהיתה כוונתו לשם מנחה, אינו מועיל לתפלת מעריב. ואף שכפי שנתבאר שם לדעת חסד לאברהם ([תאומים] או"ח סי' כג) לא מזיקה הכוונה, אבל לדעת האלף לך שלמה (סי' נב) ולדעת שואל ומשיב (מהדו"ק ח"ג סי' קעא) {הובאו דבריהם לעיל אות כא} כאשר היתה לו כוונה הפוכה אינו יוצא בה ידי חובתו, ובפרט שהיה עדיין יום, ויש לומר דלא מהני למעריב, ויש לעיין [יצב"ר].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל