לתרומות לחץ כאן

עניית אמן על ברכת שהחיינו בקידוש ליל יו"ט לנשים

שאלה:

בס"ד האם נשים יכולות לענות אמן על שהחיינו בקידוש ליל יו"ט? האם יש פוסקים שאוסרים בכל יו"ט לנשים לענות אמן על שהחיינו בקידוש כי כבר בירכו שהחיינו בהדלקת הנרות? כי לכאורה בחג הפסח חוץ מברכה על היום יש גם מצוות מצה שעליה מברכים שהחיינו בקידוש, אז למה שהיא לא תוכל לענות אמן ולצאת שהחיינו בקידוש על מצוות מצה שהיא חייבת? תודה רבה

תשובה:

שלום רב

ראשית יש לציין לגבי עצם המנהג לברך שהחיינו בהדלקה:

חכמים תיקנו לומר את ברכת השהחיינו על הכוס בשעת הקידוש. גם לגבי מנהג הנשים לומר ברכה זו על הנר יש מחלוקת בין הפוסקים, ראה שו”ת שאילת יעב”ץ סי’ קנ שאין כל יסוד למנהג הנשים לברך שהחיינו בהדלקה, שהרי חכמים תיקנו זאת על הכוס, ומשום שאין שירה אלא על היין, והובא בהגה’ רעק”א סי’ רסג ובשערי תשובה שם ס”ק י, וראה כף החיים שם ס”ק מ, אלא שבשאילת יעב”ץ כתב שלא למחות בנשים בענין זה.

בפרט יש להקפיד שלא לברך שהחיינו בהדלקה, למנהג הנשים כאמו של הסמ”ע לברך גם ביום טוב לפני ההדלקה, שאם כן נמצא שעושה הפסק בין ברכת ההדלקה להדלקה עצמה בברכת שהחיינו שאין מקומה כאן אלא בקידוש. ולכן גם נשים שמברכות שהחיינו בהדלקה ראוי שלא יברכו זאת בין הברכה להדלקה אלא לאחריה. וע”ע שו”ת שבט הלוי ח”ג סי’ סט.

לגבי ההפסק, אכן לכתחילה אסור לה לענות אמן, גם לא בליל פסח כיון שסוף סוף זה לא שייך לקידוש, אבל בדיעבד סבר הגרש"ז אויערבך שאינו מעכב אם ענתה, כיון שזה חלק מהקידוש למקדש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל