לתרומות לחץ כאן

תלונה על מישהו כחלק מהתגוננות

שאלה:

האם מותר להלשין על עורך דין שתובע אותי (לא לפי דין תורה )על עבירות מס או הונאה בפני השלטונות בשעה שיכול להיות שהתוצאה שאם יענישו אותו ישמש לי עזר בהגנה ממנו?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור למסור את חברו לשלטונות כדי להציל את עצמו מתביעה.

העצה היחידה לאיים בצנעה על העו"ד שיש מידע שיוכל להפליל אותו במסירתו לשלטונות. והאיום יסתיים באיום ולא במעשים.

בהצלחה.

מקורות:

בבאר היטב סימן שפח ס"ק טז דייק מתשובת מהרש"ל סימן יט גבי ראובן שקיבל טבעת מגוי שהייתה בחזקת גנובה, ומשכן ראובן את הטבעת לשמעון, ושמעון מכר אותה לגוי, וכשנתפס שמעון שהייתה בידו טבעת גנובה הודיע שבא לו מידי ראובן, והוצרך ראובן לברוח מביתו כדי להציל עצמו והונו, עולה דברי המהרש"ל שאם ראובן לא הודיע לשמעון שהטבעת גזולה ומכר שמעון את הטבעת לגוי, ובגללו העלילו על שמעון, מותר לשמעון לספר שראובן מסר לו את הטבעת, ואינו נחשב למוסר, שנחשב שראובן הביא את הנזק על עצמו. וכלשון המהרש"ל 'ארי ארכביה אכתפיה'.

ולכאורה היה נראה שאם מוסר את חברו כדי שהוא לא ייענש יהיה מותר. אך עדיין יש לחלק שבתשובת המהרש"ל שמסר לו טבעת ולא הודיע לו על כך, וכיון שלא רוצה שיעלילו עליו לכן מותר לו לגלגל את האשמה עצמה על האחראי לכך. אבל אם רוצה להימלט מתביעה אחת לכן מוסר את אותו כדי להינצל, קשה לומר שנחשב ארי ארכביה אכתפיה.

ונראה שהנדון הנ"ל תלוי במחלוקת ראשונים שהביא בשו"ע סימן שפח סעיף ה במוסר ממון ביד אנס כשכוונתו להציל לעצמו ולא להזיק לחברו, שדעת ר' אליעזר מטולא שאין לו דין מוסר, אך מנדים אותו עד שישלם את כל ההפסדים שבאו מחמתו. ודעת מהר"ם והרא"ש ומהרי"ק שדינו כמוסר וחייב לשלם לו כל הזיקו. והש"ך ס"ק כו פסק כשיטה ב' שנחשב מוסר. והוסיף הש"ך שנראה שאף דברי ר"א מטולא שפטר דוקא במקרה שלא היה יכול להציל בענין אחר, ולכן המרדכי בפרק המניח הביא את המהר"ם שאוסר, ואילו בפרק הגוזל הביא את הר"א מטולא שמתיר, שבפרק הגוזל מדובר שלא יכול להציל בעניין אחר וגם החולקים סוברים שאינו נחשב מוסר.

נמצא שאסור למסור את חברו לשלטונות כדי להציל את עצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל