שאלה:
שלום וברכה,
רציתי לשאול מה דעתכם בקשר להדלקת/ כיבוי חשמל בשבת בשינוי לצורך קטנים (כגון להדליק תנור חימום ע"י קטן בשינוי, או לכבות את האור בשינוי), לכאורה יש להתיר ע"פ צירוף ההקדמות הבאות:
א. קטן נחשב כחולה שאיב"ס.
ב. במקום פלוגתא ניתן להקל לקטן כדעות המקילות (כך ראיתי בפסקת"ש סי' שמג).
ג. הגרש"ז אויערבך מתיר מעיקר הדין אפי' איסור דאורייתא בשינוי לצורך חולה שאיב"ס (בסמיכה על הדעות המתיות בזה אף שאין זה דעת המ"ב)
לפי זה, יוצא לכאורה, שע"י קטן עכ"פ ניתן להקל ע"י שינוי, ובודאי בדברים כמו כיבוי אור או הדלקת מזגן, שכלל לא ברור שיש בזה איסור דאורייתא נוכל להקל בשופי.
אני שואל, כי כמדומני שלא נוהגים להקל בכגון דא, ואנו מעולם החמרנו בזה?
תשובה:
שלום וברכה
למעשה כיון שהקטן הוא בר הבנה וחינוך ודאי אין להקל בשום אופן. כל הפלפולים האלו שכתבת אינם מובנים לילד, הוא רק מבין שמשבת אפשר לעשות טריקים… כמו כן ההגדרה של קטן כחולה שאין בו סכנה צריכה זהירות, כאשר מאוד קר ויש חשש שיצטנן זה דבר אחד, אבל הרבה פעמים זה ענין של נוחות ומניעת חוסר נוחות… נדיר במזג האויר בארץ ישראל שאכן מדובר בצורך חולה שאין בו סכנה, רק בימים מאוד קרים ובתינוקות קטנים.
ראה כאן תשובות רבות שכתבנו בנושא זה.