לתרומות לחץ כאן

הזמנתי איש הגברה ונשבר לו חלק במכשיר – פטור 'בעליו עימו'

שאלה:

שלום לרב, יש לנו שאלה בדיני ממונות ונזקים:

הזמנתי איש מקצוע לבוא ולתת לנו שירות הגברה
והיות והמחיר היה יקר, ביקשתי ממנו אם יוכל גם לעזור לנו במה שנצטרך במהלך הערב
בפועל – לא ביקשתי את עזרתו כי לא היה לבוש בהתאם,
אבל בעלי ביקש ממנו בסוף הערב לחלק בחוץ את החוברות חינם – 10 דקות של עבודה.
מה שקרה – שבסוף הערב בזמן שהוא חילק חוברות לציבור,
נפל המקרן שלו כתוצאה מתזוזה של האנשים באולם, ונשבר בו חלק.

לטענתו – הסיבה שלא שמר על הציוד שלו, כי היה עסוק איתנו.
לטענתי – זה לא רלוונטי היות שבמילא כל הערב הוא היה מחוץ לאולם, ולא השגיח על הציוד,
ובסוף הערב שכולם יוצאים, גם כך הוא לא היה יכול להיכנס לבפנים ולהשגיח, כך שממילא זה לא רלוונטי.

הוא טוען שאנחנו אמורים לשלם לו על התיקון / הנזק
אני טוענת שהיות ושכרנו אותו כספק חיצוני, (ונכון שמלכתחילה סגרתי איתו שיעזור לנו בדברים טכניים שהיו בפועל חלק קטן מאוד ממה שציפיתי שיעשה בפועל), אבל זה לא קשור כי הוא כבעל מקצוע היה צריך להשגיח ולהתקין את הציוד שלו בצורה הטובה ביותר

זה כמו שבעל האולם יחייב אותי בתשלום על דבר שהאורח בטעות עשה לאולם שלו…
אני סכ"ה הזמנתי איש מקצוע לו היה אומר מראש כי יש לי אחריות כלשהיא על הציוד שלו, מכל סיבה שהיא מילא….
אבל מקובל הדבר, שכאשר אדם מזמין בעל מקצוע ( צלם , וכו' ) כל אחד אחראי לציוד שלו וזה לא שייך שזה יחול על המזמין.

1. מה הרב אומר? מי צודק ומה הדין במקרה הזה?
2. ובכלל – מה הכלל בזה כלפי שאר בעלי המקצוע שנזמין לעבודות מזדמנות (שלא עובדים איתנו קבוע)?

תשובה:

שלום וברכה,

עוררת שאלה טובה בכל שוכר הגברה וכדו' מי ומי השומר, ומה החיובים שלו. אך בנידון הנ"ל כ"ז לא מעשי, ונקדים הקדמה קצרה:

כתוב בפרשת השבוע – פרשת משפטים (שמות פרק כב פסוק יד) "אִם־בְּעָלָ֥יו עִמּ֖וֹ לֹ֣א יְשַׁלֵּ֑ם" התורה מחדשת חידוש גדול בכל פרשת שומרים. אדם שקיבל חפץ לשמור או ששאל חפץ להשתמש חייב השומר – והתורה מסווגת לכל שומר את החיובים שלו. אלא שאם בעל החפץ עוזר לבעלים בזמן שהשומר מקבל את החפץ לידיו, פטור השומר מכל חיובי שמירה, ואפילו אם פשע השומר, פטור. ולא משנה אם הבעלים עוסקים לטובת השומר בחפץ עצמו או בדבר צדדי. ולכן אם שאל חפץ מחברו, ובאותה שעה ביקש השואל מבעל החפץ שימזוג לו כוס מים, והבעלים מזג לו מים וגם מסר לו את החפץ, פטור השומר מכל חיובי השמירה. דין זה הוא גזירת הכתוב, ורק אדם שמאמין בתורה יקבל הנחה כזו.

ולכן במקרה שלך, גם אם נאמר שקיבלת שמירה על מערכת ההגברה, וגם אם נאמר שהמערכת נשברה מחמת חוסר שמירה מצידכם, אך היות וסגרתם מבעלי ההגברה שגם הוא יעזור לכם, על כך אומר הפסוק "אִם־בְּעָלָ֥יו עִמּ֖וֹ לֹ֣א יְשַׁלֵּ֑ם" ואין שום חיוב תשלומים.

בהצלחה.

מקורות:

דין בעליו עימו הוזכר בכל סוגי השומרים בשומר חינם – ראה שו"ע חו"מ סימן רצא סעיף כח. שומר שכר – שו"ע סימן שה סעיף ג. ובשואל בסימן שמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל