לתרומות לחץ כאן

חיסונים לילדים לפי התורה

שאלה:

שלום,
רציתי בבקשה לשאול לגבי חיסונים לילדים. יש אנשים שטוענים שחיסונים מסכנים את הילדים. מה דעת התורה בנושא? האם יש חובה לחסן? תודה

תשובה:

שלום וברכה

חובה מוחלטת לחסן את הילדים כפי ההמלצות של גורמי הבריאות. אותם אנשים שאומרים שהחיסונים מסכנים את הילדים יש להם לדעתי חוסר בשיקול הדעת נכון ואסביר: באופן כללי כל תרופה יש לה תופעות לואי כאלו ואחרות והיא חומר כימי שלא אמור להיות מיועד לשוחרי בריאות, ולא הייתי ממליץ לשום אדם בריא לקחת אנטיביוטיקה… אבל כאשר אדם חולה, הסיכון והקושי שיש לו מחמת המחלה הוא לאין ערוך יותר חמור מהמשמעות הפחותה של תופעותיו של חומר התרופה, ולכן נמליץ לו לקחת אנטיביוטיקה כדי להחלים.

כך בדיוק גם לגבי חיסונים: יתכן שיש סטטיסטיקה מסויימת של אחוז זניח מאוד שהיו לו תופעות לוואי מסוימות מחיסון כזה או אחר, אבל כיון שזה זניח ביותר אפסי ממש, ואילו הסיכון מחוסר החיסון הוא מאוד משמעותי, מדובר במחלות שעלולות לסכן חיים של הילד עצמו וכל סביבתו, ודאי חובה על כל הורה לעשות את השיקול הנכון ולמנוע מבנו כל סיכון שכזה ולחסנו כיאות כפי המלצותיהם של גורמי הרפואה המומחים.

בעיני, הורה שאינו מחסן את ילדיו באופן מושלם חוטא כלפיהם ומועל בחובתו הבסיסית של הורה לדאוג לשלום ילדיו.

זאת מלבד הסיכון הסביבתי. אינני מחוקק… אבל אם היה הדבר בידי הייתי אוסר על ילד שאינו מחוסן להכנס לגן ילדים ולבוא במגע עם ילדים אחרים!

יום נעים ובריאות איתנה.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. לכבוד הרבנים, כיום בחיסונים ישנם עוד חומרים מלבד הוירוס עצמו ( צומת או מוחלש) והחומרים הם מסוכנים ביותר, מה עוד שאין מחקרים הקובעים שהחיסון אינו מזיק, לכן לדעתי לפני שמורים הלכה בנושא יש להכיר את התחום לעומק

  2. גם אם אתה צודק ומסתבר שלא, כל מה שאמרתי עדיין נכון!!! אדם שחושב מושכל וחכם בוחן בכל דבר סיכוי מול סיכון, אין מה להאריך, יש רק לקרוא שוב את התשובה למעלה.

  3. קראתי שוב והמשפטים האלו קצת בעייתיים "…יש סטטיסטיקה מסויימת של אחוז זניח מאוד שהיו לו תופעות לוואי מסוימות מחיסון כזה או אחר, אבל כיון שזה זניח ביותר אפסי ממש, ואילו הסיכון מחוסר החיסון הוא מאוד משמעותי…"
    אסביר את עצמי, אם היה מדובר רק בתופעות לוואי אז ניחא, אבל לפעמים מדובר על גרימה של דברים חמורים מכך, כמו עיכוב התפתחותי, אוטיזם, סרטן, ועוד דברים קשים ובנוסף לא הכרח שהחיסון אכן נחוץ, למשל צהבת שמחסנים ילודים שמא אימם עם צהבת ואם לא מחסנים אחר ילודה לאחר מכן החיסון מיותר כי סיכויי הדבקה הינם אפסיים. זה רק דוגמא לכן דעתי שצריך בקיאות בנושא לפני שמורים לציבור להתחסן

  4. אני חוזר על דברי הפשוטים בתכלית, זה לא משנה מה הסיכון כביכול, אם זה תופעות לואי או סרטן, השאלה היא מה יותר מסכן את הילד בשורה תחתונה אחרי כל המיכלול, כן לחסן או לא לחסן?! ובזה התשובה חד משמעית, לא לחסן זה סיכון משמעותי הרבה יותר לאין שיעור. זה מוסכם על כל גורמי הרפואה בעולם.
    וכיון שכך, אישית אני חושב שאין סמכות להורים להחליט בשונה מכל כללי הרפואה המקובלים, החיים הם של הילדי ולא של ההורים, ואם זה היה תלוי בי הייתי שולל מהורים את זכות הבחירה בענין זה.

  5. משמע לפי דבריך שלחלות באדמת (שכבר עברה מהעולם) יותר חמור מלחלות בסרטן ?!
    לגורמי הרפואה יכול להיות שיש אינטרס לכן אינם נייטרלים, ובהרבה מקרים אישיים שלא הקשבתי לדעת רופאים רק הרווחתי. ממליצה לכולן לפעול בשיקול דעת ולעשות סקירה בנושא לפני שמקבלים החלטות

  6. זה קצת דמגוגי למען האמת… מה שאמרתי שמעט חומר שיש טוענים אולי שהוא מסרטן [מסתבר לא יותר ממה שיש בהרבה מזון מתועש שאנחנו צורכים, הוא מלחצות את הכביש מאחורי אגזוז של אוטובוס…] זה סיכון רחוק עד מאוד, ולא להתחסן זה סיכון קרוב ומשמעותי הרבה יותר. קטונתי מלקבוע כל בעצמי, אבל אני מספיק צנוע בשביל לקבל קביעה זו שמקובלת על כל גרומי הרפואה בעולם המערבי. אגב מה שאת הרווחת זה בגלל שאנחנו כולנו חיסנו את הילדים [חיסון העדר], אם כולם לא היטו מחסנים אין ספק שהיינו חווים התפרצויות אדירות של מגיפות קטלניות נוראיות!

  7. לכבוד רוני,
    נראה שאת מתנגדת לקהילה הרפואית העולמית ואשרינו שיש לנו רבנים מספיק ענווים כדי להסתמך על המומחים כדי לקבוע החלטות באותם תחומים.
    את אומרת דברים שנובעים לרוב מהקהילה הקונצפירציונית (שגם לה יש אינטרסים) או מהנחות שלא אומתו בשטח ע"י הרופאים והמדעים. כאשר מחקרים רבים בעולם כבר עשרות שנים הראו על תרומת החיסונים בירידת המחלות שהרגו מליוני אנשים.
    אם את לא מודעת לכך, אולי כדאי לחזור טיפה על ספרי ההיסטוריה.
    בזמן שאת מאשימה את הרב על זה שנתן את דעתו (לשמוע לרופאים), אשמח לשמוע ממך מקורות, מחקרים מדעים ורפואיים, למה שאת טוענת. כמו כן, אשמח לשמוע שמות של רופאים ש"מודים באמת שלך".
    אם אין שמות ואין רופא שהוא כנה ושיגיד את האמת, כך צריך להיות לדעתך לגבי כל העולם הרפואי בכלל, מהתרופות השונות למיניהם (כמו אקמול) עד הטיפולים של מחלות כמו סרטן וכו'. או שסומכים או שלא. אבל להיות שלם והגיוני בדעותיו.

  8. ממליצה לקרוא ספרים כמו 'יהיו מזונותיך תרופותיך', 'ריפוי עצמי' ולהבין שחיידקים אינם מהווים בעיה, אלא מערכת חיסון רופפת שאותה יש לתחזק.
    וכל המורה להתחסן הרי הוא בגדר 'רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה', המורה הלכה לרבים למרות שאינו ראוי להורות

  9. חלילה וחס! העובדות מוכיחות שאנשים שאינם מחסנים את הילדים מביאים עליהם ועל סביבתם מחלות קשות. רק לפני כשבועיים נפטר תינוק שאינו מחוסן משעלת. חובה ראושנית של כל הורה לחסן את ילדיו כפי המלצת גורמי הבריאות.
    גם אם נבל הנחה בלתי מבוססת זו שניתן לחזק את הגוף שיתגבר לבד על חיידקים, מי שמטיף לכך חוטא לחייהם של אנשים, כיון שכמו כל דיאטה וכו' קשה מאוד להקפיד באופן מוחלט על כל הכללים, וגם לא כל גוף מגיב אתו דבר, ובהכרח ימותו בגינו אנשים רבים ויהיה הקולר תלוי בו ובהטפותיו.
    הסיכונים שיש מחיסונים הם אפסיים עד לא קיימים, והסיכון מאי חיסון הוא משמעותי מאוד, ואין היתר להורה לקבל החלטה חמורה כזו ביחס לילדיו. זו הלכה פשוטה וחובה גמורה.

  10. לא צריך להיות חכם בשביל לראות איך אנשים מקבלים מוות פתאומי ונופלים ברחוב בהמוניהם לאחר החיסוני קורונה.
    אם אתה רוצה להתחסל זה גופך אך אסור לך להתערב בגופם של אחרים.
    ואגב חיסונים זה מחסור באמונה בבורא שברא לנו מערכת מופלאה ומשוכללת

  11. אני לא ראיתי אפילו אדם אחד נופל ברחוב… אנסה לשאול חברים, אולי ראו…
    אני כן יודע דבר אחד, שהעולם הזה של חיסונים כנגד מחלות, שינה את העולם, ומתוחלת חיים ממוצעת של 40 שנה, היום הממוצע הוא כ83 שנה. כפול… השפעת הספרדית חיסלה לפני מאה שנה שליש מאירופה! ביניהם גם סבתו של סבי שהתנדבה לטפל בחולים עד שחלתה גם היא ונפטרה לבית עולמה. מה שהכחיד את הקורונה בארץ היה חד משמעי החיסונים. אלפים מתו עד שבאו החיסונים ומיגרו את המחלה. אבל ם אם יהיה לנו ויכוח עם חיסוני קורונה שפחות עברו את כל המבדקים, חיסוני שיגרה שנבדקו על מליארדים של בני אדם והצילו חיים במשך עשרות עשרות שנים, זה בכלל לא נתון לויכוח וחובה גמורה בלי ספק.
    על כל פנים אין טעם בהמשך הדיון כי לא אשכנע אותך לצערי, רק כדי שלא תחשוב שלא נתתי לך להתבטא, הנה פירסמתי ואמרתי את דעתי ועכשיו הכל בסדר.

  12. תודה שנתתם לי להתבטא לא מובן מאליו לאור הסתימת פיות שחוגגת בכל מקום ובמדיה.
    תוחלת החיים עלתה בעקבות הסניטריה שגברה, שימוש במים נקיים וסבון.
    חיסוני הקורונה לא חיסלו את הקורונה כי בכלל אין הוכחה לבידוד הוירוס ואת זה מטרד הבריאות כתבו מפורשות שחור על גבי לבן במכתב לאלו שחקרו ושאלו אותם.
    ואם החיסון היה מועיל אז לא היה צורך במנה שניה וחמישית כמו שהם עושים בחיסוני שיגרה.
    האם ידוע לך מהם הרכיבים בחיסון ? לא.
    לכן, כל עוד לא יודעים במדוייק -לא מכניסים לגוף יש כלל של 'ונשמרתם' ואגב יש בחיסונים כספית ואלומיניום ותאי עוברים שהופלו ותאי קופים ועוד מרעין בישין. לכן שב ואל תעשה עדיף וכבר אמר הפלא יועץ שאם רופא אחד יגיד לך שיש סכנה בחיסון ו99 יגידו שאין, תקשיב ל1

  13. התמותה מהקורונה עד החיסונים היתה הזויה, וכן בעולם כולו, אין אחד שלא מכיר הרבה מאוד אנשים שהלכו לעולמם בעקבות הקורינה, הנושא הז הסתיים באחת עם בוא החיסונים. זה שצריך לתת אותם כדבר שבשיגרה כל עוד המגפה כאן זה נכון גם בחיסונים נגד שפעת ועוד חיסונים יעילים שהוכיחו את עצמם שנים.
    זה שאינני יודע מה יש בחיסון אינו רלוונטי, אני גם לא יודע מה יש בחיסון נגד פוליו, וגם לא מה יש באנטיביוטיקה, אני לא רופא ולא איש מחקר, אבל אדם המכיר את מקומו ויודע להאמין שחכמת הרפואה שי בה חכמה עמוקה והיא הוכיחה את עצמה לאורך כל שנות ההיסטוריה.
    נכון שסניטריה עזרה מאוד, אבל הרפואה מקיפה המון, ותרופות וחיסונים יעילים מאוד לאורך כל השנים באופן מפליא.
    אני מוכן להתחייב שכל השטויות שכתבת לגבי תכולת החיסון לא מגובה בשום נתון עובדתי ודמיונות הזויים שאת משום מה מאמינה להם יותר מאשר לאנשי מדע מפוקחים…
    נראה לי שבזה מיצינו את הדיון ואני מודה לך. לא הייתי מרחיב בכל זה אם לא שאני רוצה להתריע שוב ושוב שהורה שלא מחסן את ילדיו בחיסוני שגרה בטיפת חלב חוטא לילדיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל