לתרומות לחץ כאן

מעשר שני – פרוטה חמורה

שאלה:

שלום ,
רציתי לשאול לגבי מעשר שני, אם השווי של מעשר שני ממין של פרי 1 הוא פחות משווה פרוטה(במקרה כזה צריך לחלל על פרוטה חמורה), האם אפשר לצרף כמה מינים שגם שווי המעשר שני שלהם הוא פחות משווה פרוטה, אך ביחד כאמור שווים הם יותר משווה פרוטה ובכך לחלל את כל המינים יחדיו על פרוטה שאינה חמורה ?

תשובה:

שלום וברכה

לכאורה מבחינה הלכתית אפשר אבל פרקטית אני לא יודע אם זה מעשי ואסביר:

למעשה אין היום כמעט בשוק פרי או ירק ששווה פחות משקל אחד, ואם כן המעשר שני של כל פרי לכאורה הוא שווה פרוטה. אלא שנראה לי שיש לחשוש שהסיבה שזה לא שווה פרוטה, משום שפיסת פרי הוא דבר שאנשים לא ישלמו עליו אפילו פרוטה, למרות שמבחינת האחוזים שלו בפרי יש בו פרוטה. ואם זו סברא נכונה, אזי גם כמה פיסות פרי מכמה סוגי פירות אינם שוים בהכרח פרוטה… יש לעיין.

כמו כן באופן כללי צריך לדעת להזהר בכל פדיון, גם על פרוטה חמורה שלא לחלל על אותה פרוטה דברים מדרגת חיוב שונה, למשל משער זיתים וענבים יחד עם שאר פירות וירקות, או ודאי על פרוטה שהיא רק ספק ועוד.

לכן הטוב ביותר למי שמזדמן לו לעשר הרבה, להיות מנוי על קרן המעשרות של בית המדרש אמונת איש וכך יש לו פרוטה חמורה מהודרת וכל מה שנצרך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה..ובאותו נושא, מעשר עני/ראשון, הבנתי שטעונים רק הפרשה ולא נתינה. אך בכל זאת, האם צריך לתת לעני/ללוי סכום של כסף תמורת כל ההפרשות ? אם כן הסכום הזה צריך להיות כערכו של המעשר ראשון/עני או סתם סכום של כסף שאני מחליט בעלמא ? והאם יש חילוק בדברים בין טבל ודאי לבין ספר מעושר..

  2. לגבימעשר ראשון צדקת, אבל מעשר עני בהחלט יש לתת אא"כ הפרשה היא רק מספק, ולכתחילה יש לתת את הפרי עצמו, אבל אם סיכם מראש עם גבאי צדקה לקנות ממנו את כל המעשרות, יכול לתת את תמורתו. הסכום לפי ערכו. ללוי לא צריך לתת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל