לתרומות לחץ כאן

יהדותם של קהילות שונות באמצעות דנ"א

שאלה:

שלום רב,

האם בעזרת DNA הנ"ל ניתן לקבוע
את יהדותם של עדות שונות?
(כמדומני שיש עוררו על מוצאם
של גאורגים ובוכרים).

תודה

תשובה:

שלום רב,

השאלה הזו למעשה אינה נכונה עובדתית. כלומר, זה שהם מוחזקים כיהודים בדיוק כמו הספרדים, אשכנזים, תימנים, וכו', זה ברור. זוהי כוחה של חזקה, מי שהוזחק כיהודי הוא יהודי. ואם כוונתך לשאול האם העדות הללו הם צאצאי י"ב השבטים או שמא צאצאי גרים שהתגיירו באחת מהתקופות. אז התשובה היא שזאת אנו לא יודעים בדיוק כפי שאנו לא יודעים מי מהאשכנזים והספרדים או התימנים הם צאצאי י"ב השבטים, ומי הם צאצאי גרים. משך השנים היו הרבה מאד גיורים. כך שאין אדם אחד שאפשר לומר שאין לו סבא או סבתא גיורת מאיזה צד כלשהו. חייב להיות שלכולם יש גם "דם גרים" אם נשתמש בשפה גזענית…

כדי לדעת אם יש קשר בין הקהילות השונות משתמשים בדנ"א הכללי של האנשים ולא בדנ"א המיטוכונדרי שמגיע רק מהאם ורק בשושלת אימהית. נכון, זה מה שקובע הלכתית מיהו יהודי, אבל כדי למצוא קשר בין הקהילות השונות, זה לא מדד טוב ומדויק. הסיבה לכך הוא: משום שלפעמים ובפרט בקהילות הקטנות שאתה ציינת, ראשית ימי הקהילה התחילה ממשפחה אחת או שתים או עשר ובהמשך התפתחה קהילה שלמה. ולכן, יכול להיווצר מצב שאמא אחת היא האם המייסדת של כל הקהילה, ולה אין בהכרח קשר לשאר הקהילות מסיבות שונות, וחלקן יכול להיות שאחיותיה או בנות דודתה וכד', לא ילדו מספר רב של בנות כדי שהמיטוכודריה שלהן תהיה בעלת השפעה בקהילה שלהן.

לדוגמה, כמעט 60% מהיהדות הגרוזינית שייכים לאם מייסדת אחת. כלומר, 60% מהגרוזינים הם בני דודים ומגיעים מאותה אם מייסדת. וגם באשכנזים אנו מוצאים קבוצות גדולות. עד שכ40% מהאשכנזים שייכים לארבע אמהות מייסדות. זה ממש לא אומר כלום, על אותה אמא אם היא צאצאית לאברהם יצחק ויעקב או שמא לאחת מהגיורות שהיו משך השנים (בתקופת חז"ל היו הרבה מאד). אז כיצד נוכל לדעת מה המיטוכונדריה של ראשי האומה?

מסיבה זו, השוואה של מכלול הגנום עשוי לתת מענה טוב יותר אם יש קשר בין הקבוצות השונות. ספציפית על הקבוצות שציינת אני לא יודע, אבל אני מעריך שיימצא קשר גנטי לשאר חלקי תפוצות ישראל.

בנוסף צריכים להסביר שמאחר שהיו גם הרבה גיורים במקום לנסות להתחכות אחר הדנ"א של אבות האומה. ההתמקדות צריכה להיות, מי מרכיב את התתי קבוצות שיש לנו היום. לדוגמא, ההפלוטיפ הנ"ל של יהדות גרוזיה קיימת באופן מאד בולט אצל יהודים גרוזינים. אבל לא יהודים זה לא קיים. אז האם זוהי ראיה ליהדות: ודאי שכן. רוב מוחלט (אם לא כולם) של הקבוצה הגנטית הזו הם יהודים גמורים. וכך גם באשכנזים, שם בקבוצות המובהקות זה מאד מצוי ביהודים וכמעט שלא מצוי בלא יהודים (תמיד ישנם גם "לא יהודים" – צאצאי מומרים, מתבוללים וכד'). הקושי המורכב יותר הוא בקבוצות הקצת פחות מזוהות, אז צריכים לבחון היטב כמה מצוי ביהודים, כמה בלא יהודים, איפה נקודת הספק, ומאיפה הלא יהודים וכך הלאה. ובמקרים הללו, ברור שגם א"א לקבל החלטה לאשר יהדות רק על סמך זה.

אני מקווה שהסברתי את הסוגיה היטב..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל