קבלת כמה תעניות יחד בקבלה אחת

רבני בית ההוראה
כ' שבט ה'תשע"ט

שאלה:

אם ברצוני להתענות שני חמישי ושני (לא בתקופת הבה”ב – מרחשוון ואייר אלא סתם במהלך השנה) האם יש דרך לקבל את זה בקבלה אחת כמקשה אחת או שיש צורך בקבלה נפרדת לכל א’ מהימים? במידה וזה שייך – איך זה בדיוק נעשה (הנוסח) ומתי?

תשובה:

שלום וברכה

קבלה כזו חלה, ראה שו”ע תקסב ח, ובפרט אם רגיל בכך בקביעות, שהרי קיימא לן שמי שרגיל להתענות בימים מסויימים בקביעות אינו צריך קבלה מחודשת כל פעם, ראה משנה ברורה תקסב יד, אבל אין לעשות כך בשום אופן, שכן זה מסבך מאוד, לפעמים אדם לא מרגיש טוב, או שזה יוצא בימים שאסור להתענות בהם או נהגו שלא להתענות, או ביום שמזדמנת סעודת מצוה וכדומה שאינו רוצה להמנע ממנה, ואז מתחיל הדיון הרחב בפוסקים האם הנדר חל או לא, ראה הרבה דוגמאות לכך בשו”ע סי’ תקסח, תקע.

כמו כן כבר הורו חכמי הדורות האחרונים שלא לעשות תעניות בכלל! למעט תעניות ציבור המחויבות כמובן. שכן הדורות חלושים והעיקר הוא תשובה ולימוד תורה בהתמדה.

בשורות טובות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *