לתרומות לחץ כאן

קיום מצוות בחו"ל – מעלת ארץ ישראל

שאלה:

שלום לכבוד דברי הרמב”ן בפרשת אמור שכל קיום המצוות בחו”ל הוא רק בגדר הציבי לך ציונים שלא תשתכח התורה מישראל, אבל עיקר תכלית קיומה הוא רק בארץ ישראל שהיא מקום השראת השכינה אז לכאורה אין כל כך ערך למצוות בארץ ישראל?

תשובה:

אולי התכוונת לשאול הפוך, שאין כל כך ערך לקיום המצוות בחו"ל? בארץ ישראל אדרבה כל תכלית הבריאה היא לשבת בארץ ישראל ושם לקיים מצוות, אלו דברי הרמב"ן.

לגבי חו"ל, נכון שעיקר התכלית היא לא שם, ומה שחייבה התורה לקיים שם את כל המצוות הוא רק כדי שלא תשכח התורה מישראל, אבל יש לזכור שזה עדיין חיוב דאורייתא שווה ערך לחיוב לקיימן בארץ ישראל! כלומר מבחינת המשקל ההלכתי אין זשום הבדל, הכל חיוב של התורה עצמה! אלא שאת התוכן הפנימי של המצוות מקיימים בארץ ישראל.

אגב לגבי האבות הק' הובא בראשונים שבחו"ל לא קיימו מצוות, כמו יעקב שנשא בחו"ל שתי אחיות. משום שהם לא היו מחוייבים עדיין במצוות ועשו זאת רק בשביל לקיים את התוכן הפנימי [לדעת הנפש החיים כלל לא קיימו את המעשים בפועל, אלא רק כיונו לתוכן הפנימי], וזה לא שייך בחו"ל.

יום נעים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ניתן לומר שהרמב"ן לשיטתו. לרמב"ן שסובר כי עיקר קיום המצוות אינו אלא בארץ וכי הקיום בחו'ל אינו אלא בגדר "הציבי לך ציונים", הוא זה שסובר שהאבות לא קיימו המצוות בחו'ל. לולא דבריו בעניין הציבי לך ציונים, אין הסבר לשיטתו מדוע האבות לא קיימו מצוות שבגופו, בחו'ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל