לתרומות לחץ כאן

להאריך בניגון אמירת הקדיש

שאלה:

האם מותר לשליח ציבור שקורא קדיש לזמר אותו בסילסולים ?

תשובה:

שלום וברכה

אפשר לנגן בתנאי שזה לא ממשנה את משמעות המילה או מעוות אותה, ושלא בסיום קטע, מקום שיש לענות אמן.

מקורות:

בשו"ת יחוה דעת חלק ב סימן ה כתב:

החזנים שמנגנים בקדיש וקדושה וכיוצא בזה צריכים להזהר שלא לחלק תיבה אחת לשתים על ידי אריכות נגינתם. ע"כ. וכן כתב באליה רבה (סימן קכה ס"ק פח). וכן יש להזהיר את שלוחי הצבור ביתר שאת ויתר עוז שלא להאריך בניגון בתיבה אחרונה של כל פיסקא מהקדיש, מפני שחלק מהקהל מקדימים לענות אמן בעודו ממשיך בניגון ולא סיים התיבה, ויש בזה משום אמן חטופה, לפירוש אחד המובא בשלחן ערוך (/או"ח/ סימן קכד סעיף ח), שכל זמן שהחזן מאריך בניגון הרי הוא בכלל הברכה עצמה, וכמו שכתב בשו"ת תרומת הדשן (סימן כז). וכן כתב בשו"ת בית יעקב (סימן כב). וכן כתב הגאון רבי אליהו הכהן בספר שבט מוסר (פרק לד). וראה עוד במה שכתב המגן אברהם (סימן קכד ס"ק יד), בשם ספר יש נוחלין. ויש להזכיר בזה את החזנים דברי מרן השלחן ערוך (/או"ח/ סימן נג סעיף יא), ומקורו מתשובת הרשב"א, שליח צבור שמאריך בתפלתו כדי שישמעו את קולו הערב ומתכוין להשמיע קולו לרבים, ולהתפאר בידיעתו, ושמח בקולו, הרי זה מגונה, ועליו נאמר נתנה עלי בקולה על כן שנאתיה. אבל אם עושה כן מפני ששמח על שזכה לתת הודאה להשם יתברך תבוא עליו ברכה. והוא שיעמוד באימה וביראה ויתפלל בכובד ראש. וכמו שאמרו בברכות (דף ל:) על הפסוק עבדו את ה' ביראה וגילו ברעדה, במקום גילה שם תהא רעדה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל