לתרומות לחץ כאן

טבעונות בראי היהדות

שאלה:

שלום וברכה . אשמח לתשובה על מנת שאוכל להפיץ אותה ברבים. נושא הטבעונות תופס תאוצה מאוד גדולה בשנים האחרונות. רובם פשוט טוענים כי פרשו "לחיים בריאים יותר" ומתנזרים מכל דג , ביצה, יין וכמובן בשר.
ברצוני לדעת האם אין בכך איסור תורה ( חגים שבתות פורים) ואלו שטוענים מהיבט מוסרי – האם גם כאן אין איסור ? הלא מי רחמן יותר מאבינו שבשמיים ? אשמח בבקשה לתשובה בעניין מאחר והתופעה הזו של הטבעונות פשוט גדלה מיום ליום.
תודה על עזרתכם.

תשובה:

שלום וברכה

טבעוני מסיבת צער בעלי חיים, ודאי שאינו ראוי, ונוגד את דרך התורה. בורא עולם שברא גם את החיות והעופות התיר לנו לאכול את הבהמות וכו’, יסד עבורנו כמה וכמה מצוות שתלויות בהריגת בהמות כמו קרבנות ועוד. ואנו נבוא ונאמר, לא, אנו לא אוכלים כי זה צער בעלי חיים??
אולם מותר לאדם להיות טבעוני מסיבות בריאותיות ואין בכך פסול. יתרה מזו בסעודת שבת וחג, אף שיש מצווה לאכול בשר, כתב בשו”ת אור לציון (ח”ב סי’ כא אות ג’): “ומי שרגיל לאכול מאכלים צמחוניים בלבד כיון שאינו מתכוין להתענות מבשר ויין רשאי לעשות כן גם בשבת וה”ה למי שאינו מתענג מבשר ויין שאינו חייב בהם ורשאי לאכול מאכלים אחרים”. כלומר בסעודת שבת שהענין הוא עונג, אדם שאצלו יותר עונג ותחושה טובה יותר דוקא צמחוני – רשאי לעשות זאת.

הכל לפי הכוונה.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום הרב,
    רציתי לשאול בנושא הזה, הקב"ה אכן התיר אכילת ושחיטת חיות אבל האם הוא התיר לעשות את זה בדרך של התאכזרות כל כך גדולה כמו שעושים היום? הרי התורה החמירה כל כך בצער בע"ח והיום הדרך שבה החיות "מאוכסנות" עד ששוחטים אותן היא פשוט נוראית.
    ולא כמו פעם שהצאן היה רועה בשדה עד ששחטו אותו.
    שלא לדבר על כל מה שעושים להם בנוסף לזה כמו הזרקות של חומרים בשביל שהפרות יניבו מספיק חלב ואיך שלוקחים להן את העגלים שניה אחרי שנולדו.

  2. אינני בקי די הצורך אדות תנאי הקיום של העופות והבהמות היום, לגבי בהמות אגב גם לא משעתי תלונות, בעופות כן שמעתי על צפיפות רבה ובמקומות מסויימים תאורת לילה כדי שיניבו יותר ביצים, אני חושב שמשרד הבריאות צריך לקבוע על פי מומחים את הכללים המתאימים לצרכי העופות ברמה הנדרשת להם [יש להמנע מהאנשה, לא כל מה שהוא צורך לאדם הוא צורך גם לעוף, אבל מה שצריך יש להקפיד עליו] ועל גופי הכשרות לעמוד גם על הנחיות אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל